מה הוביל לקריסת רשתות האופנה בישראל? רמי יאולוס בראיון ל”צבע הכסף” ברשת ב’

רמי יאולוס, מנכ”ל קבוצת נירם גיתן NGG, מומחה אסטרטגי לשווקים בהפרעה, התראיין ל”צבע הכסף” עם רונן פולק ברשת ב’, והסביר על הסיבות לקריסת רשתות האופנה ושוק האופנה בישראל

רונן פתח את התכנית בהצגת נושא קריסת רשתות האופנה בישראל. הוא ציין כי ההערכה היא שזה ממש כמו כדור שלג שירמוס עוד כמה וכמה שחקנים מרכזיים בענף ההלבשה. הסיבות לכך ידועות כבר זמן רב: הסיבה המרכזית היא הרכישה באמצעות האינטרנט, וסיבה נוספת היא החורף היבש שעבר עלינו שלא תרם רבות לקופת רשתות האופנה, אבל סיפור המרכזי כאן הוא הרכישות אונליין, וראינו את זה לאחרונה גם ברשת הוניגמן וגם ברשת יפו תל אביב.

מה זה בדיוק "שווקים בהפרעה"?

רמי מסביר שהביטוי “שווקים בהפרעה” משמעו שינויים בהתנהגות צרכנים, כניסת מודלים עסקיים חדשים, טכנולוגיה שמשנה תהליכים והרגלי הצריכה, וכן השפעות שבאות בתגובת שרשרת.

התהליכים האלה הם ארוכי טווח ולא משהו שרואים בין רגע. האם זה נכון?

רמי משיב שהקצב עלה משמעותית, ולראייה בשנה וחצי האחרונות ניתן לראות כניסה של הרבה מאוד טכנולוגיות חדשות, שינוי בהרגלי צריכה שעבר איזושהי נקודה קריטית והוא מואץ מאוד ואנו רואים בבת אחת המון שינויים שמשפיעים זה על זה. לכן הארגונים קורסים, כיוון שהם כבר לא עומדים בקצב השינוי.

כשהרכישות באינטרנט שוברות שיאים יש מישהו בקצה השני שנכנס לדאגה

לפי רמי, יש מצד אחד מישהו שנכנס לדאגות ומנגד יש כמה שחושבים איך להאיץ את התהליך עוד קצת, ולעשות דברים אחרת בשימוש במודלים שונים. העוגה הזאת מורכבת משוק אחד שבא על חשבונו של השוק האחר. זהו בדיוק העיקרון של העולם בהפרעה. אנחנו רואים מערבולת של שינויים. מודל אחד משבש מודל אחר או משובש על ידי מודל אחר, וכך נוצרת הפרעה ברמת כלל השוק.

לא רק דיגיטל

זה מה שאנחנו רואים פה ומה שאנשים לא מבינים שזה לא מושפע רק מהריצה לדיגיטל. זה שילוב בין נדל”ן, מיסוי, כוח העבודה, וגם הדיגיטל עצמו שמייצר לחצים. כלומר זה לא אומר שאם אני כארגון אעבור ממודל של מכירה בחנויות פיזיות למודל מכירה של חנויות אונליין הבעיות שלי יפתרו, וגם המהלך הזה הוא לא פשוט.

האם יש דרך לנקות את ההפרעה הזאת או שחייבים להצטרף לטרנד?

רמי מסביר שאין ברירה אחרת. חייבים לשנות מודלים עסקיים, להוריד משקל. נדל”ן וכוח אדם הם דברים שמכבידים על הארגון ולכן הארגון יצטרך ללכת בכיוונים אחרים. זה לא רק שוק האופנה, זה קורה בקמעונאות ובכלל המשק ורואים את זה בכל מקום.

האזינו לראיון המלא:

*הוקלט על ידי יפעת פתרונות תקשורת

איך נראה עתיד החנויות הפיזיות בשנים הבאות?

החנויות הפיזיות לא ייעלמו לחלוטין אלא פשוט ישנו את ייעודן. החנויות הפיזיות ישמשו יותר ליצירת חוויה, עבור מי שרוצה לגעת, להסתכל ולבלות. אבל לצד זה, תגבר הרכישה באמצעים דיגיטליים, באפליקציות ובאתרי מסחר. לפיכך נראה מינון שונה בין חנויות פיזיות לחנויות דיגיטליות, קניונים עם סוגי חנויות שונים, סוגי בילוי שונים, שינוי מאוד טראומטי שיקרה ככל הנראה כבר ב-5 שנים הקרובות.

אילו עוד ענפים צריכים להיכנס כבר עכשיו לכוננות?

כל ענפי הצרכנות נתונים לכך. אנחנו רואים את זה חזק מאוד למשל בענף המלונאות, וענף התיירות בכלל שעובר שינוי. גם עולם הרכב עובר שינוי דרמטי מאוד בשנים האחרונות ויוסיף לעבור שינויים בהמשך, וכן המגזר הציבורי והתעשייה ולמעשה אין כמעט מגזר שנשאר מחוץ לתמונה.

למה זה קורה בעולם המלונאות? מה שונה ממה שהיה קודם?

רמי מסביר שכאשר מדברים על שווקים בהפרעה, התופעות הינן משולבות. טיסות הלואו קוסט משפיעות גם על הקניות בחנויות וגם על מלונאות. יותר קל לנו להגיע לאתרים מעניינים בחו”ל. אתרי התיירות באינטרנט מציעים מגוון רחב של אפשרויות זולות ללא צורך בסוכן. הטיסה, המלון והאטרקציות נסגרות כבר באינטרנט טרם הנסיעה. התחרות לתיירות הישראלית מאוד קשה וזה משפיע על הענף. גם בענף הרכב אנחנו כבר יודעים שיש תזוזה לרכב דו גלגלי, אופניים ממונעים, ערים יותר חכמות שמציעות אפשרויות נסיעה שיתופית וכל אלה גם מזעזעים את השוק. באופן כללי ניתן לראות את ההשפעה החזקה של האוכלוסיות הצעירות שנכנסות ממש עכשיו למעגלי הצריכה. הם הרבה יותר דיגיטליים ורגישים למחירים, ולכן התנודות התחזקו.

אהבתם את המאמר, שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
Share on Facebook
שיתוף ב linkedin
Share on Linkdin

מה הוביל לקריסת רשתות האופנה בישראל? רמי יאולוס בראיון ל”צבע הכסף” ברשת ב’

אהבתם את המאמר, שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin