מאמרים ופרסומים
מאמרים
ופרסומים

מאמר של ניל"י גולדפיין לאתר HR Portal- " העתיד כבר כאן " - עולם יעוץ במערבולת הפרעה

הגיגים מתקופת הסגר

בעומקי הסגר, בתקופת הקורונה, הוזמנתי ע”י שני קולגות יקרים להעביר הרצאת זום לתלמידי תואר שני ביעוץ ארגוני בבינתחומי. המפגש התקיים, כמקובל בעת החדשה, בזום, ומובן שהכנתי מצגת מפוארת, כיאה לגילי ולמעמדי. לאחר שיחת הכנה מעמיקה עם דר’ דנה פרג ודר’ ליאור שוחט החלטנו שאולי עדיף פשוט לשוחח, בלי מצגת.

ב 21:00 עלו על הזום כמה עשרות תלמידים מוטרדים מאד, מהארץ ומהעולם, ובשיחה שהפכה לפתוחה יותר ויותר, בחר אחד המשתתפים לשתף כי חברים הזהירו אותו שהמקצוע בו השקיע זמן , מאמץ – ועלות כספית לא מבוטלת, יהיה מהמקצועות הנכחדים בעולם ה”פוסט קורונה”, ואולי כדאי שילך מהר ללמוד משהו פרקטי. כמו הנדסה, נאמר.

לאמי ז”ל הייתה אימרה ש”השטן יודע יותר מפני שהוא זקן, ופחות מכך שהוא שטן”.
בהיותי יועצת וותיקה ניתן לומר שיש לי פרספקטיבה טובה על המשבר הנוכחי, אולם מובן כי זוהי רק דעתי ואין בכך על מנת להוות נבואה. בסופו של דבר אני יועצת לניהול, כמקצוע, ומכשפה רק כתחביב לשעות הפנאי.

אופטימיות קוסמית ומערבולת

מקצוע היעוץ הארגוני-ניהולי איננו עומד להיעלם.
הוא ישנה את פניו, יעבור טלטלה, ייצור מוטציות, כמות העוסקים בו תקטן, אולם מי שבא למקצוע הזה, כמו לכל מקצוע אחר, מהסיבות הנכונות, יהווה חלק בלתי נפרד מיצירת עולם עסקי חדש.

העולם העסקי טולטל ומופעי ברבור השחור (*) נתנו לנו טעימה, בדמותה של הקורונה.

יבואו עוד. שונים.

מבלי להיכנס לסיבות הפוליטיות שגרמו ללא מעט מדינות מערביות לטפל באפידמיה באופן איום ונורא, העובדות מדברות בעד עצמן. בעולם בהפרעה יתכנו הפתעות בלתי נעימות בעליל אשר גורמות למשק, בכללותו, לכורח להשתנות.

בניגוד לשינויים “הנחמדים” שהיו לחם חוקינו, כאנשי מקצוע, עשרות שנים, השינויים של היום הם לא נחמדים. הם לא קראו את קורט לווין (*) , ג’ון קוטר (*) איננו חבר שלהם והם שייכים לנבחרת הכאוס ולא לנבחרת הלינאר.

המילה טרנספורמציה, השגורה בספרות הניהולית , העכשווית, איננה מהווה מילה חלופית לשינוי. במטאפורה ניתן לומר כי שינוי הוא ילד, ההופך לנער, שהופך למבוגר, וטרנספורמציה הינה זחל, שהופך לגולם, שהופך לפרפר.

לטרנספורמציה הארגונית של ימינו אנו יש צירים רבים “הרוקדים” ביחד. כל אחד מהם משמעותי בפני עצמו – והדינאמיקה ביניהם יוצרת את מה שמכונה בעגה העכשווית: מערבולת הפרעה.

צירי הפרעה

צירי ההפרעה הם עוצמתיים כל אחד בפני עצמו. מה שיוצר את מחול השדים שאנו חווים היא מערכת היחסים ביניהם. הם פועלים במקביל אבל גם יוצרים אינטראקציות ומהווים טורנדו שסוחף ומפרק ומשנה ומטלטל מערכות מאקרו כלכליות, ארגונים ומנהלים, בקצב הולך ועולה:
טכנולוגיה– התפתחות מואצת של טכנולוגיה משנה את פני האנושות. כל מערכת היחסים, המורכבת בלאו הכי, בין בינה מלאכותית (מכונות) לבין האנושות (בני אדם), משנה צורה במהירות. בני אדם מפתחים טכנולוגיה והיא משנה אותם.

• גיוון– חמישה דורות מועסקים באותו מקום עבודה כאשר הדורות החדשים, שנולדו לעידן הרשת, מביאים צרכים, רצונות, הרגלים- ומגבלות שונים, המקשים מאד על מלאכת הפיכת הארגון למכונה משומנת היטב, כמו שאנחנו רגילים ואוהבים.

• רגולציה– הרגולטור משנה במהירות את פניו. בכל העולם. בכל מדינה הרגולציה מביאה אג’נדה שונה, אבל היד הנעלמה של אדם סמית’ (*) מוצאת עצמה נדחקת לטובת התערבות ממשלתית, שבאה בדרך כלל מהסיבות הלא נכונות אולם מביאה בכנפיה גם טוב.

• גלוקליזציה– הגלובליזציה ושברה מחייבים חשיבה מחודשת על המונח “גלוקאל”. מה מבוצע באופן לוקאלי ומה מבוצע באופן גלובאלי, מה משמעות הגלובליזציה אל מול מדינות לאום בכדור שהוכיח שווירוסים אינם מכבדים את השלט: “זהירות , גבול לפניך”.

• מלחמת העולמות– הדיפוזיה בין “העולם האמיתי” ל”עולם הווירטואלי” כבר מתרחשת בכל מקום, דרך בינה מלאכותית ומערכות מתקדמות מאד של תקשורת ודימוי מציאות (איי.אר.וי. אר). תלויים וקיימים באוויר, כל העת, סימני השאלה לגבי השלבים ההיברידיים בשילוב הנכון של עבודה במשרד (הפיזי) ועבודה מרחוק (עולם וירטואלי).

במילים אחרות –

הטרנספורמציה הסוחפת את העולם הארגוני ומטלטלת אותו בסופה הנעה במהירות של 360 קמ”ש, ועקב כך מעולם לא נדרשה כמות גדולה כל – כך של סיוע, תמיכה, הכוונה והכלה

אז? מדוע מדברים על קץ היעוץ הארגוני?

השינוי שהשתנה – ואנחנו לא

משום שאנחנו, אלופי השינוי, לא השתנינו. טוב. השתנינו בוודאות, אבל לא מספיק. העולם נע קדימה, מטולטל, עובר משברים ומגיח מהם שונה לחלוטין ורובינו ממשיכים להשתמש במודלים שלמדנו בתואר שני, בפלטפורמות שאבד עליהן הקלח ובשיטות לימוד שנגזרו, במקרה הטוב, מווילפרד ביון (*) ובמקרה הרע מהמהפכה התעשייתית.

הצורך להתפרנס גובר, אצל לא מעטים מאיתנו , על האומץ לסרב לבצע פעולה שאיננה נכונה, להחזיר תמונת מראה ללקוח ולומר לו :” היי ! התהליך הזה מיותר”, לפחד מטכנולוגיה ולנסות להתעלם ממנה, במקום לשתף אתה פעולה, להמליץ על קולגה כי הוא , או היא, יותר מתאימים מאיתנו להתערב בנקודת זמן כי האגו….האגו.
אנחנו עוסקים בשינוי וליווי השינוי.
העולם בטרנספורמציה. כאוס לא ניתן לנהל. נקודה. ניתן להתנהל נכון בתוכו.

קיים סיפור בודהיסטי עתיק בו מורה ותלמיד פוסעים על גדה של נהר גועש ומחפשים כיצד לחצות אותו לגדה השנייה. אומר התלמיד:” לא ניתן להיכנס לנהר. הוא גועש. אם ניכנס, נטבע”. המורה מתבונן בשקט בנהר, ולאחר זמן מה אומר לתלמידו:” עשה כמוני”. נכנס לנהר- ונעלם. התלמיד המפוחד מחפש, מחפש, ולעיניו נגלה המורה כמה מאות מטרים משם, בגדה השנייה, ללא כל פגע. התלמיד רץ את מאות המטרים ושואג למורה אשר מעבר לנהר:”כיצד עברת? מה הסוד שלך” ? ועונה המורה: “נכנסתי בנקודה הנכונה ביותר, לא התנגדתי לזרם, נתתי למים לסחוף אותי והנהר אפשר לי לצאת במקום הנכון לי, ללא מאבק”.

טיפים לשגשוג וצמיחה

יועצים ארגוניים שישרדו את המפץ הגדול יהיו כאילו שיבינו כי השינוי השתנה. צרכי המנהלים השתנו. הארגונים משתנים כל הזמן והצרכים שלהם מליווי ייעוצי שונים מאד.
משתפת, מנקודת מבטי, במספר תובנות אשר , כך אני מקווה, יסייעו לטרנספורמציה אותה אנו נדרשים לעשות על מנת להישאר רלוונטיים, ונחוצים אף יותר מאשר בעבר:
• החובבנים ימחקו. יש לא מעט יועצים שלמדו או לא למדו תחום רלוונטי והם יאמרו כן לכל פרויקט, גם אם הוא לא בתחום התמחותם. העולם נהיה שקוף ולקוחות מרגישים מהבטן מה טוב להם ומה מקצועי. גם אם מישהו מצליח בתהליך המכירה ונכנס על
“טיקט” מזויף- זה כבר לא “יחזיק מים”.

טיפ– התמקצעו במה שאתם טובים בו. אל תפסיקו לרגע ללמוד ולהתפתח. סמנו גבולות אדומים למה כן ומה לא, ביושר, באומץ, והפנו לקולגות עבודה “שלא יושבת עליכם בול”.
נדיבות תביא לכך שיהיו נדיבים אליכם, ואתם תעשו מה שאתם יודעים הכי טוב ואוהבים לעשות.

• הוליווד קאסטינג- הביטוי נגזר מהצורך לבצע פרויקטים שונים ומשונים, בהרכבים שונים ולטווחי זמן שונים. הוא שאול מהוליווד שמלהקת טאלנטים לפרויקט, סרט או הצגה, ובסוף הפרויקט חבריו מתפזרים לפרויקטים אחרים, בהרכבים אחרים ובתפקידים אחרים.

טיפ– הכירו אנשי מקצוע מהתחום שלנו ומתחומים משיקים. למדו לעבוד עם מגוון גדול של אנשים ואל תנסו ללכת לבד. קחו קולגות שמשלימים אתכם לפרויקט ואל תשקעו בנוחות של “הביחד” המוכר אולם ה”לא כל-כך מדויק לפרויקט הנדרש. לכל הזדמנות יש את הצוות המתאים לה. אל תפחדו לזוז ותנו אמון באנשים שאתם לא מכירים ושונים מכם. ביחד. לפרק זמן קצוב. משימה. וללכת הלאה. לדבר הבא . אין לכם מושג כמה זה מלמד לעבוד עם אנשים חדשים ולא מוכרים וכמה זה מוציא מכם עוצמות שלא הכרתם.

• הטכנולוגיה איננה האויב שלנו. היא נכס משלים. אם אתם אוהבים טכנולוגיה , עשו בה שימוש אינטנסיבי. אם אתם, כמוני, שונאים טכנולוגיה ומתייחסים אליה בחשדנות, קחו שותף לפרויקט שמשלים אתכם. מהנדסים ואנשי שיטות מחקר הם אנשים אנאליים ולא כיף להגג אתם. אבל הם מביאים פן פרקטי נדרש מאין כמוהו.

טיפ– בימינו גוף מערכות מידע בארגון הוא גוף אסטרטגי. אם אינך יכול להילחם בו, הצטרף אליו! באופן כללי העולם הכאוטי הוא עולם מולטידיספלינרי. שיתופי פעולה חוצי דיסציפלינות שפעם היו “נייס טו הב” , היום הן “מאסט”. תתמודדו !

• קיצור תולדות הזמן– פעם היינו עורכים אבחון, התערבות, הערכה, מגישים דו”חות כבדים, מעבירים סדנאות הנהלה ארוכות. היום הכול התקצר והתבלגן. מי שלא ידע לעבוד באינטרוולים קצרים, לא יהיה רלוונטי. זה לא כי “הם” לא מבינים תהליכים. זה לא כי הם לא מכירים את האמרה הייעוצית המעצבנת: “יש תהליכים, כמו הריון, שלא ניתן לקצר”. קצרו. באמת אין להם זמן. רבעון הוא שנה ושנה היא נצח. עדיף להתערב, לטעות ולתקן “תוך כדי תנועה”, מאשר לערוך תורת לחימה נפלאה שתוך דקה הופכת ללא רלוונטית.

טיפ– התהליכים כבר אינם ליניאריים. הם כאוטיים. ועל כן תהליכי ייעוץ ליניאריים, ארוכים, לא יתקבלו בברכה. אל תנסו לשכנע. תזרמו עם הלקוחות שלכם. הם באמת יודעים ומכירים את הביזנס שלהם הרבה יותר טוב מאיתנו וכשהם אומרים שיש להם רק שעה וחצי לסדנה בנושא שלמדנו עליו סמסטר, או רק שלושה שבועות לתהליך והם כבר יעשו את האבחון-
סייעו להם.

• “העברות מקל”- יהיו הרבה יותר “העברות מקל “בין ארגונים “שרוצים לבד”, לבין יועצים מומחים, שנדרשים למקטע ספציפי בו לארגון אין התמחות. בלי אגו. מעבירים. מפה לשם. משם לפה. זה הרבה פחות משתלם כלכלית, אבל זה מה שיהיה.

טיפ– הקשיבו טוב טוב ללקוח וסייעו לו לעשות את הדבר הנכון, עם האנשים הנכונים והתהליכים הנכונים בהעברות המקל. השאלה איננה “האם”, השאלה היא “איך”. “חינוך” הלקוחות, מה שכולנו נטינו לעשות הוא מנהג מעצבן שמוציא לכולנו שם רע.

• האקדמיה תשנה את פניה באופן קיצוני, או שלא תשרוד. את הכשרה הבסיסיתשלנו אולי נקבל שם, אבל תכונות אופי, מיומנויות וכישורים, יהפכו לחשובים בהרבה משינון תיאוריות, או אפילו ממחקר. על כן עבודת הלמידה וההתפתחות שלנו היא על עצמינו. היכרות בהירה מי אנחנו וידיעה עמוקה מהו הערך שלנו ומה היעוד, כבני אדם וכאנשי מקצוע, יהוו מטבע עובר לסוחר יקר יותר מתואר. למידה והתפתחות, שינוי ושינוי השינוי, יבדילו בין יועץ מבוקש ליועץ מובטל.

טיפ– תשקיעו בעצמכם (גם) בכל מה שהוא לא ידע מקצועי. הוא איננו מיותר אולם הוא איננו מספק. פיתוח תחומי תוכן חדשים, מיומנויות רגשיות, תחומי דעת המדע, הרוח, האומנות, או כל דבר אחר שאתם מרגישים שגורם לכם להיטיב להכיר את עצמכם ולהיטיב לבדל את מי אתם ומה הצעת הערך שלכם. העולם הוא רב תחומי, אמרתי כבר?!

ולסיכום אחזור להתחלה-

לפני מספר שנים עזבה אותנו, בקבוצת נירם גיתן, מנהלת פרויקטים טובה שאהבתי מאד. היא הלכה לארגון. כששאלתי אותה מדוע היא עוזבת היא אמרה לי :” אני מוכנה ללכת כל הזמן על קצות האצבעות, ומוכנה כל הזמן לרוץ, אבל אני לא מוכנה לרוץ על קצות האצבעות כל הזמן”.
אז זהו. שזה היה אז. לפני הרבה שנים.
היום על כולנו לרוץ על קצות האצבעות, כל הזמן, ורק מי שידע בנפשו פנימה שהוא , או היא, “עושים את זה” ממקום של תשוקה אדירה לסייע ביצירת עולם חדש, ישכיל לעבור את המשוכה להיות יועץ ארגוני.

מי שבא למקצוע מטעמי יוקרה, פרנסה, או סתם אגו, שיחפש מקצוע אחר.

עדיין בארץ יש, בכל נקודת זמן, מחסור של אלפי מהנדסים. בהצלחה!

המלצות קריאה ל תיאוריות שהוזכרו במאמר, ישירות, או בעקיפין :
• הברבור השחור– נאסים ניקולס טאלב, בהוצאת דבי ר. ספר חובה!
• שינוי ארגוני– קורט לוין, מאמרה של גב’ אורנה קמין: “מי בעד ומי נגד השינוי- גישת קורט לוין לניהול שינוי”.
• להוביל שינוי– ג’ון קוטר, מאמרה של דר’ מיכל חמו- לוטם בשם זה
• תיאורית היד הנעלמה– אדם סמית’, מאמרו של טום קרגנבילד :” היד הנעלמה מה זה בכלל אומר? ואיך זה משפיע עלינו?” באתר “כלכלה קלה”.
• וילפרד ביון– “טבעה של קבוצה, מושגי יסוד בהנחיית קבוצות” בעריכת אורית שרת-פורטר ובת חן שפירא.
• עולם בהפרעה– ספרו של רם יאולוס: “עידן הדחיפות, הישרדות ארגונית בעולם של הפרעה” מהדורה מחודשת 2020 בהוצאת סגול.


למאמר באתר HR Portal

מודל מוכנות לעולם בהפרעה

קבוצת נירם גיתן פועלת על בסיס מודל רק ערוצי למוכנות אירגונית.
המודלים המשמשים כבסיס לעבודה נבחרים בהתאמה למיקוד שנקבע.

  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר