חוקי המשחק השתנו – השוק הישראלי רותח | אמזון בישראל

אמזון נכנסת לשוק הישראלי, הרשתות הקמעונאיות מגיבות בלחץ ומכריזות על מבצעי בלאק פריידי, הקניונים מודאגים, הפדיון ירד במהלך 2017, מחסני הדואר והמוקד הטלפוני מתפוצצים והישראלי קונה יותר בדיגיטל – ידיעות שונות מציפות אותנו ומביאות לתגובות מגוונות, מה אנחנו יודעים ומה זה אומר?
 

עליית הצריכה של הישראלי באמצעות האינטרנט הפכה לעובדה קיימת

כמות ההזמנות מאמזון ומעליבאבא הביאו להתפוצצות במרכז הלוגיסטי והמוקד הטלפוני של הדואר. בניגוד לשוק האמריקאי, שם הרגילו ענקיות הקמעונאות את הלקוח לאספקה באותו יום, בישראל עדיין מדובר במשהו שאנו רק שואפים אליו. הודעתה של אמזון על כניסתה לשוק הישראלי, למרות שמדובר בתהליך שייקח עוד זמן מה, הביאה לתגובה לחוצה, אולי אפילו היסטרית משהו, של הקמעונאיות המקומיות.

המודל הקמעונאי הוותיק המבוסס חנויות, עם או בלי אתר הזמנות בצידן, אינו רלוונטי וכבר עכשיו הרשתות והקניונים מתחילים לאבד גובה.

 

קניות אונליין

תמונה: שאטרסטוק

תופעת הקניונים הריקים

בעולם אנחנו רואים עלייה בשטחי הנדל”ן. מרכזי קניות לשעבר, העומדים כאנדרטאות לגדולתם ההיסטורית ומביאים נזקים כלכליים לבעליהן.
איקאה הודיעה לפני זמן קצר על שינוי באסטרטגיה שלה – סגירת מרכזי הקניות הענקיים שמחוץ לערים, חזרה למרכזי הערים ומעבר להפצה באמצעות אמזון ועליבאבא כערוץ הפצה מרכזי. איקאה קוראת את המפה, מנסה להימנע מספיגת הפסדים שייגרמו כתוצאה מפילי נדל”ן ריקים ואובדן לקוחות במקביל.

בישראל הכתובת כבר על הקיר, גדולה וזועקת

הרכישה הדיגיטלית עולה והיא כבר עכשיו דומיננטית. הירידה ברכישה במרכזי הקניות כבר כאן, המודל העסקי הוותיק מאבד גובה. אתרי אינטרנט של מותג בודד אינם חזקים מספיק. יכולת הפצה בזמן קצר – אספקה באותו יום – הפכה קריטית וחלק מציפייה בסיסית של לקוחות. כניסה של ענקית קמעונאות בעלת יכולת הפצה מוכחת עלולה לשבור את השוק ולגרום לאפקט דומינו אגרסיבי ומהיר.

לכל אלה מצטרפת כתבה מעניינת בכלכליסט, שלא תפסה את העין יותר מדי ולפיה אנשי עסקים בישראל עומדים להשתמש בשטחים שברשותם על מנת להקים מרכז לוגיסטי אוטומטי לטובת יבואנים ויצואנים. מדובר במהלך משמעותי מאד שיהווה מפלט ליבואנים והקמעונאיים בישראל בתחרות בענקים כגון אמזון. תוספת יכולת הפצה חזקה ואמינה תשאב רבים לפתרון מסוג זה על מנת להתמודד עם סיטואציה חזקה.

 

אמזון בישראל - מרכז לוגיסטי

תמונה: שאטרסטוק

מה חסר?

לאמזון יתרון גדול עבור הצרכן מכיוון שהיא מרכזת את כלל הצרכים באתר קניות אחד, סוג זה של פתרון דורש קונסולידציה של זירת מסחר מרכזית המאפשרת רכישת מוצרים שונים ובחירה ממותגים שונים באותו מקום, ואין ביכולתו של יבואן אחד לתת מענה כולל. בנוסף אמזון נטולת שטחי נדל”ן וכאן על הקמעונאים הקיימים לבחון מהר את דרך פעולתם.

חוקי המשחק השתנו

תגובה לחוצה בדמות מבצעי מכירות של בלאק פריידי, איננה תשובה. נדרש חישוב מסלול מחדש. גוון אמצעי הפצה והסטה של פעילות לדיגיטל בצד צמצום ומיקום עדכני של שטחי מסחר. קונסולידציה של זירת מסחר רב-מוצרית ומותגית עם יכולת אספקה באותו יום והבנה שהמודל הבדלני של רשת ומותג מאבד גובה ויפנה את מקומו לשיתופי פעולה חדשים. כניסת שחקנים חדשים שיהוו משקל נגד היא רק עניין של זמן, או שיהיה שחקן מקומי או שחקן נוסף מהרמה הבינלאומית.
היתרון של הרשתות הקמעונאיות המקומיות יכול לבוא לידי ביטוי בשינוי תמהיל החנויות ושילובו בזירת מסחר בשיתוף עם אחרים, או בשיתוף פעולה עם גורם הפצה חזק שלישי.

מי שיגיב במהירות ישרוד ומי שלא, לא!

בהצלחה לכולם. 

אהבתם את המאמר, שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
Share on Facebook
שיתוף ב linkedin
Share on Linkdin

חוקי המשחק השתנו – השוק הישראלי רותח | אמזון בישראל

אהבתם את המאמר, שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin