מאמרים ופרסומים
מאמרים
ופרסומים

העולם בהפרעה: השפעת הטכנולוגיה על תחומים שעליהם אולי לא חשבתם | חלק ב'

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)

עולם בהפרעה סוחף אותנו למערבולת של שינויים המשפיעה על תחומים רבים, גם אלו שעליהם (אולי) לא חשבתם. בחרנו לפרט על השינוי הצפוי בתחומים קצת פחות מדוברים, האם מדובר בתחומים שבהם אתם עוסקים?

בחלק הראשון כתבנו על שינויים הקורים כבר בתחומי התחזוקה והגינון, בקרב רופאים ורוקחים, ועוד. הפעם נציין תחומים נוספים המושפעים מהשינוי, עליהם (אולי….) לא חשבתם:

6. פתרונות תנועה

תחום מעניין ורחב הכולל מגוון פתרונות תחליפיים כמו רכבת, רכבת קלה, אוטובוסים, מוניות, רכב פרטי ואופניים, כל אלו הופכים יחד לסלט של פתרונות והעדפות קהל המשתמשים משתנות. הכנסת פתרונות דיגיטליים המאפשרים סנכרון בין פתרונות התנועה השונים הופכת אותם למרכיב בשרשרת הערך. פתרון כמו גט (Gett), אפליקציה המאפשרת שימוש בפתרון תנועה, הופכת את הפתרון לזמין, סטנדרטי ומידי לשימוש. כלים שיאפשרו שילוב בין המערכים השונים יאזנו את הביקוש ביניהם ויקטינו את המשקל היחסי של כל אחד מהם. מצד אחד רמות השירות, השקיפות, הזמינות וכושר התכנון של הלקוח יעלו ומצד שני, ביקושים בין האמצעים השונים ישפיעו גם על היקף השימוש של חלקם ויהפכו אותם לפחות ייחודיים ומכאן גם תושפע הרווחיות של כל אחד.

המושפעים הראשונים הם נהגי המוניות שרווחיותם יורדת, אך גם יבואני רכב, חברות ליסינג, חברות השכרה ושחקנים נוספים, שהורגלו לשוק מונופוליסטי ומוגדר.

7. חינוך ולמידה

עולם הלמידה השתנה דרמטית. הדור הנוכחי לומד עצמאית, בצורה אינטראקטיבית באמצעים מוחשיים, תוך משחק והיזון חוזר מתמידים. מעורבות היא שם המשחק. הלמידה באמצעות שינון כבר מזמן איבדה את האפקטיביות שלה וכך גם תהליכי הלמידה, המתודולוגיות והכלים המשמשים במוסדות החינוך השונים.

נכון שמערכת החינוך מנסה להתאים את עצמה ומכניסה שימוש באמצעים מקוונים, אך שינוי זה הוא בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי.

מוסדות החינוך הפרטיים, האקדמיים ואחרים שזכות קיומם מותניית רבות במוצר הנמכר לתלמידים, יגבירו את הקצב, יכניסו כלים ושיטות הקיימים כבר בעולם כחלק מתכניות הלימוד ויאפשרו למידה מרחוק, למידה מכוונת, למידה בקבוצה המשלבת גיימינג. אלו יגררו את כלל המערכת.

היכולת ללמד מרחוק, בשילוב כלים טכנולוגיים, משנים גם את איכות והיקף העוסקים במקצוע ואת רמת המיומנות הנדרשת מהם.

במקום אלפי מורים ממקצועות שונים אנו נראה שלושה מוקדים עיקריים: 1. חינוך – יקבל דגש הולך ומתגבר. המערכת הקיימת נמצאת בחולשה גדולה בתחום זה והוא מוגבל ביכולת הדיגיטציה שלו. 2. ניהול תהליכי למידה – מקצוע שיהיה צורך ליצור ותפקידו ניהול ותפעול התהליכים הממוכנים למיניהם ומעקב על תהליכי הלמידה אצל כל תלמיד, קצת בדומה למערכים המתפתחים בחברות הגדולות 3. פיתוח מתודולוגיות ומערכי למידה מתוקשבים – אלו יהפכו להיות מרכז הכובד של הלמידה המבוצעת כיום באמצעות מורים מקצועיים.

8. ביטוח

חברות הביטוח, כמו הבנקים לפניהם, עוברות את המהפכה הדיגיטלית בקצב הולך וגובר. רוב חברות הביטוח מאפשרות כבר היום לקבל מידע למבוטח דרך אתרי האינטרנט ותחילתו של תהליך דיגיטלי להגשת תביעה כבר נראה לעין.

בצעדים הבאים תאפשרנה חברות הביטוח רכישת פוליסה, ניהול תביעה מלא ואז תהפוכנה כלל החברות לכאלו המספקות גם פתרונות ביטוח באמצעות הדיגיטל. המשמעות היא עמוקה ורחבה, מקצועות המבוססים על עבודה ידנית עומדים להיעלם מן העולם לדוגמא: מיישבת התביעות המסורתית, מוקדי שירות טלפונים וכדומה. סוכני הביטוח השונים נמצאים בקו הראשון של השינוי הענפי כבר שנים אך כעת הם צפויים לזעזוע נוסף ומתמשך שקשה להעריך עד לאן ייקח אותם. עד כמה הנגשת המידע, אתרי ההשוואה והיכולת לספק מידע במענה ממוחשב המדמה מענה אנושי, יחליף את ייעוץ הסוכן וכמובן מה יאפשר הרגולטור.

9. שירות לתושב

“העיר החכמה” מהווה ביטוי כבר שנים מספר. תופעות אורבניות כגון רישות במצלמות להגברת הביטחון האישי, אתרי אינטרנט המאפשרים תשלומים ועוד. ההתפתחות הטכנולוגית תיקח אותנו בשנים הקרובות גם לאזורים פחות צפויים כגון: ארגון מקומות חניה, תזמון פינוי אשפה, ניהול אירועים ועוד. שינויים מסוגים אלו ואחרים, יביאו לשיפור באיכות החיים ועלייה ברמת השירות לתושבים, זאת לצד שינוי בתמהיל העובדים המספקים שירותים אלו.

10. שירותים מקצועיים: עמילי מכס, רואי חשבון

יכולת המיכון העולה משפיעה גם על מקצועות אלו. עם התפתחות הרגולציה מתרבות פעילויות ההופכות לסטנדרטיות, פשוטות יותר ומונגשות למשתמש. רואי חשבון, אנשי ביקורת, עמילי מכס, כל שאר מקצועות “הצווארון הלבן”, נותני שירותים, כל אלו מושפעים מהטכנולוגיה אשר מייתרת את שירותיהם צעד אחר צעד.

לסיכום, השינויים אותם אנו חווים: טכנולוגיה מתפתחת, רגולציה משתנה והרגלי צריכה גוררים שינויים תרבותיים, מבניים, רחבים המביאים איתם שינויים לכלל ענפי המשק וכפועל יוצא מזה, מייתרים מקצועות מסורתיים ומייצרים מקצועות חדשים. על ארגונים לשאול את עצמם שאלות הכרוכות באסטרטגיה, תפעול, איזונים והיערכות, ועל כלל המועסקים במשק שאלות של התפתחות מקצועית והזדמנות להיערך נכון לעולם החדש.

ספרו החדש של רם יאולוס, מנכ”ל נירם גיתן, עוסק רובו ככולו בעולם המשתנה במהירות שבו אנו חיים, וכיצד ארגונים ומנהלים צריכים להתקיים בתוך עולם שכזה, כאשר ברור שאי אפשר כבר להסיק רק מנסיון העבר על העתיד. ספר חובה למנהלים ומנהיגים. לרכישת הספר המלא- מהדורה 2020 ניתן להתקשר לטלפון: 09-7944800 שלוחה 200 או 054-5809413​
מודל מוכנות לעולם בהפרעה

קבוצת נירם גיתן פועלת על בסיס מודל רק ערוצי למוכנות אירגונית.
המודלים המשמשים כבסיס לעבודה נבחרים בהתאמה למיקוד שנקבע.

  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר