מאמרים ופרסומים
מאמרים
ופרסומים

שביעות רצון ממקום העבודה

שביעות רצון ממקום העבודה (צילום: שאטרסטוק)

שביעות רצון ממקום העבודה (צילום: שאטרסטוק)

ניל”י גולדפיין, שותפה בקבוצת נירם גיתן NGG:

רוב המנהלים נוטים לייחס עזיבה של עובדים להיעדר שביעות רצון משכר, אך המחקרים מראים שישנם גורמים אחרים שמשפיעים על שביעות רצון העובדים. ניל”י גולדפיין, מנהלת שותפה בקבוצת נירם גיתן, טוענת כי הפתרון נעוץ באחריות אישית של המנהלים כלפי עובדיהם וכן באחריות ארגונית

קיים פתגם סיני עממי הגורס כי: “אם יש לך 2 פרוטות, קנה באחת מהן לחם- על מנת שיהיה לך איך לחיות, ובשנייה פרח- על מנת שיהיה לך למען מה לחיות”. נזכרתי בפתגם לאחר שקראתי בגלובס מחקר שמציג את הקשר בין שביעות רצון מועסקים לרמות שכר.

כבר למעלה מעשור מופיעים פעם אחר פעם, מחקרים המעידים על היעדר הקשר בין מוטיבציה ושביעות רצון, לשכר והטבות. הספר הבולט ביותר הוא ספרו המצוין של דניאל פינק “Drive” “מוטיבציה – האמת המפתיעה על מה שמניע אותנו” (הוצאת מטר). דניאל פינק- סופר ומרצה מוביל במדעי הארגון, הביא שפע של מחקרים חדשניים המאוששים השערה זו.

“מוטיבציה – האמת המפתיעה על מה שמניע אותנו” מאת: דניאל פינק (הוצאת מטר)

שביעות רצון העובדים באחריות הארגון

המחקרים מראים כי לרוב האנשים חשוב שיתייחסו אליהם, שיראו אותם, שיפיקו מהם את הטוב שבהם. לרוב האנשים חשוב מי מנהל אותם, איך מקדמים אותם וחשובה התשובה לשאלה: “האם אני עושה משהו משמעותי?” לרוב האנשים חשוב שהסביבה בה הם עובדים תהיה שקופה, הגונה, אתית ותורמת לקהילה בתוכה היא נמצאת.

על אף קיומם של המחקרים המבוססים, עדיין רוב המנהלים נוטים לייחס עזיבה להיעדר שביעות רצון משכר ונשאלת השאלה: למה?

התשובה נעוצה באחריות ארגונית וניהולית. למנהלים קל יותר להאשים את הארגון ו/או את גוף משאבי אנוש בנקיטת מדיניות שכר והטבות מופחתת, מאשר ליטול אחריות אישית על היחס למדווחים להם.

גורמים לשביעות רצון בעבודה

להתעניין בעובד ובמסלול הקריירה שלו בפגישות 1:1, ולא לבדוק רק את ביצוע המשימות אל מול תכניות העבודה

  • לסייע לו, באמת ובתמים, בהשגת יעדיו ומאווייו האישיים במסגרת כלל החברה ולא רק במסגרת היחידה הארגונית אליה הוא שייך
  • לראות אותו כיצור הוליסטי, כבן אדם, כולל האילוצים שלו בבית, הרגישויות שלו והמגבלות בהן הוא נתון (ולכולנו יש מגבלות)
  • לתמוך בו ולגבות אותו גם כשזה לא נעים ולא נוח
  • להיות בן אדם. לקיים מה שמבטיחים (גם כשלא נוח), לתת דוגמה אישית, לתווך נכון בינו ובין הארגון
  • לזכור שלא ניתן לנהל כמות גדולה של עובדים באותה הדרך. לכל אחד יש צרכים שונים, בסיסי מוטיבציה שונים ועל כן לכל אחד ואחת נדרשות שיטות ניהול שונות.
  • להיות נאה דורש, נאה מקיים
  • לייצר מסד ערכים קוהרנטי ולנהוג לפיו (גם כשזה לא נוח)
  • להשקיע תשומת לב, משאבים ומחשבה בטובת העובד, איכות חייו והגשמתו העצמית
  • לשאול שאלות קשות בנוגע לערך המוסף של הפירמה לקהילה, לחברה, לעולם, לכדור הארץ
  • לתת לעובדים תחושה של כבוד, גאווה וזהות, גם כשזה עולה כסף וגם כשזה לא נוח
  • להיות שקוף, הגון ואחראי בעשייה ובתקשורת
  • לתגמל ולקדם מנהיגים שכל הנ”ל נכונים לגביהם, ולהעניש כאלו שהם לא

וכשכל מנהל ומנהלת יבינו כי אנשים מגיעים לתפקיד בגלל ההתרגשות הצפונה באתגר חדש, אבל עוזבים כשמתייחסים אליהם רע, או פשוט לא רואים אותם, תיתן התמונה הארגונית השלמה את המוטיבציה לתרום הכול ולא רק לבוא לעבודה (או לא).

צפו בסרטון שמציג את המחקר של דניאל פינק בצורה מאויירת:

מאמרים נוספים של ניל”י גולדפיין:

דגל אדום לארגונים בעולם: פולקסווגן נקנסה בפרשת הזיוף והטיוח ב-4.3 מיליארד דולר

עידן טראמפ: מנהיגות היא עניין של בחירה

    

מודל מוכנות לעולם בהפרעה

קבוצת נירם גיתן פועלת על בסיס מודל רק ערוצי למוכנות אירגונית.
המודלים המשמשים כבסיס לעבודה נבחרים בהתאמה למיקוד שנקבע.

  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר