מאמרים ופרסומים
מאמרים
ופרסומים

ארגונים במלכוד: כיצד לרתום את החופש הגדול לטובת הארגונים?

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)

החופש הגדול מהווה הזדמנות מצוינת של חיבור העובדים לארגון דרך בסיס המוטיבציה החזק ביותר שלהם- הילדים. ניל”י גולדפיין, שותפה בקבוצת נירם גיתן NGG, עם 5 טיפים לארגונים שרוצים לצאת מהמלכוד השנתי הקבוע

כמעט בכל דיון על מערכת החינוך בארץ מובעת ביקורת נוקבת על הפערים הקיימים, אינהרנטית, בין מערכת החינוך הקיימת, לבין צרכי המשק והארגונים כבר בהווה (שלא לדבר על העתיד). דפדוף אקראי בעיתונות כלכלית מציף את הקורא במהפכה שעובר עולם העסקים, סביב צירים של טכנולוגיה, רגולציה, המאבק על הטאלנט, מקצועות נכחדים, אתגרים חדשים- וכל זאת כאן ועכשיו.

בתי הספר, במתכונתם הנוכחית, משמשים יותר כ”בייביסיטר” מאשר כמוסדות חינוך שאמורים להקנות לילדים מיומנויות ותחומי דעת שישמשו אותם כבוגרים. הפער הזה הוא בלתי נסבל ברמה תכנונית. ואז מתווסף אליו עוד פער. אולי קטן ולא אסטרטגי, אבל ברמה טקטית מפריע לא פחות: החופש הגדול.

החופש הגדול

קיים פער מהותי בין מספר ימי החופשה המוענקים לילדים לבין ימי החופשה להם זוכים, ע”פ חוק, הוריהם. חופשת הקיץ, כ-60 ימי עבודה, גורמת להורים בכלל, ואימהות בפרט, לג’נגל בין מטלות תעסוקתיות לבין הצורך לדאוג לילדיהם לתעסוקה, או לכל הפחות להשגחה, שלא לדבר על כמות המשאבים (זמן, כסף, מחשבה יצירתית) הנדרשת לפעולות הגישור בין הראשון יולי לראשון לספטמבר.

ארגונים, מטבע הדברים, סובלים כפועל יוצא ממלכוד בלתי הגיוני זה: היעדרויות, היעדר תשומת לב, זמן לא אפקטיבי של עובדים רבים, הארכת חופשות ובאופן כללי פגיעה בתפוקה. ניתן (כפי שעושים רבים וטובים) להתייחס לתופעה כגזירה משמיים המגיעה מדי שנה בעונה, אולם ניתן גם לנצל את הסיטואציה לטובתם של הארגונים ולהפיק מהלימון לימונדה.

מחוברות משפחתית

כמעט בכל כנס משאבי אנוש שמכבד את עצמו תעלה המילה: “מחוברות” (Engagement) – תפישת עולם וסידרה של פעילויות אותן הארגון מוציא אל הפועל, על מנת למשוך טאלנט- וכשהוא מגיע לשמר אותו. היעדר עובדים מצוינים ומנהלים מוכשרים מכביד על צמיחה ומקשה על ארגונים רבים לבדל עצמם ו/או להגיע לשוק בזמן המתאים אל מול חלונות הזדמנות.

החופש הגדול, על האתגרים אותם הוא מעמיד לעובדים (שרובם הורים), עשוי להוות הזדמנות מצוינת לביצוע פעילויות שיחברו את העובדים לארגון דרך בסיס המוטיבציה החזק ביותר שלהם: ילדים.

כך תנצלו נכון את החופש הגדול לטובת הארגון:

1. תפוקות מחוץ ללולאת הזמן-

דגש על ביצוע משימות ולא על שעות נוכחות. באופן כללי קיימת מגמה המשדרת לעובדים: “עבדו מהיכן שתרצו, כמה שעות שתרצו. אנחנו לא מודדים זמן. אנחנו מודדים תוצאות”. הקיץ מהווה הזדמנות מצוינת לבדוק את הקשר בין נוכחות לתפוקה. במקרים רבים תגלו כי הצורך להיעדר לשעות ארוכות יותר עקב המטלות בבית, מעלה את רמת התפוקה והיעילות ומקצר את בזבוזי הזמן על קפה-מטבח-סיגריה, או אפילו ישיבות משרד מיותרות.

2. העסקת ילדים בוגרים–

במקרים מסוימים ניתן לאפשר לילדי עובדים, בגיל תעסוקה, לבוא לעבוד בתפקידים זמניים וקלים. הארגון מרוויח כוח אדם זול ואיכותי, הילדים מרוויחים כסף וההורים מרוצים, גאים, והולכים לאכול צהריים בקפטריה עם ילדיהם. פעילות כזו מהווה גורם מחבר בין המשפחה לארגון ,באופן טבעי ,ובלי סיסמאות.

4. 1+1=3 –

במספר ארגונים נחשפתי לפעילות המשלבת סיוע בהפעלת ילדים למעורבות קהילתית. הפעלת תכניות מסודרות של התנדבות, הממומנות ומאורגנות ע”י הארגון, לפעילויות התנדבות אותן יכולים ילדים גדולים להציע. כגון: צביעת כפר של ילדים אוטיסטים, חניכת ילדים משכונות חלשות ועוד. הארגון תורם לקהילה, רותם את הנוער (וציניקנים יאמרו: “גם מקבל הטבות מס”) ומעצים באמצעות שילוב זה את תחושת “עשיית הטוב” של כלל המועסקים.

4.הכשרת דור העתיד–

קיימים ארגונים לא רבים הפותחים שעריהם בצורה מסודרת להכשרת ילדי העובדים במקצועות/תחומי דעת/מיומנויות אשר אינם נלמדים בבית הספר ועשויים להיות כלי חשוב בעתיד. טכנולוגיה, מתמטיקה, פיזיקה, story telling ובלוגרים- אילו מעט מהקיים. כל אותם נושאים אשר שוק העבודה משווע לידע וכוח אדם מיומן ובבתי הספר לא מלמדים מספיק. כך מעבר למחוברות של ההורים- טאלנט ההווה, משקיע הארגון, ולו במעט, בעתיד הילד, בעתידו שלו ובמדינה!

קיץ נעים וקל לכולנו.

מודל מוכנות לעולם בהפרעה

קבוצת נירם גיתן פועלת על בסיס מודל רק ערוצי למוכנות אירגונית.
המודלים המשמשים כבסיס לעבודה נבחרים בהתאמה למיקוד שנקבע.

  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר