מאמרים ופרסומים
מאמרים
ופרסומים

כנגד ארבעה בנים: סוגי מנהלי למידה

צילום: שאטרסטוק. עיצוב: קב’ נירם גיתן

בהגדה של פסח, שאותה קוראים בכל בית בישראל בליל הסדר, מסופר על ארבעה בנים עליהם דיברה התורה. סגנונות אישיים, אם תרצו, ארבע דרכים שונות להתבונן על המציאות. חכם, רשע, תם ואחד שאיננו יודע לשאול: ברוח חג החירות הבא עלינו לטובה, ביקשנו מניל”י גולדפיין לזהות את הסוגים השונים של מנהלי למידה. היות ורוב העוסקות במלאכה הן נשים, המאמר נכתב בלשון נקבה – ואתןם מוזמנים לבחון את עצמכןם וליטול את החירות לשנות נקודת מבט, להשתנות, לחדש ולרגש!

“חכם, מה הוא אומר?”

מנהלת למידה חכמה יודעת שתפקידה מתחיל בהבנת עומק את צרכי הארגון, בהווה ובעתיד וביחס לאסטרטגיה העסקית. להבין צרכים של קבוצות מטרה קיימות, או מבוקשות, בתפקידי ניהול ותפקידים מקצועיים, לראות את “הפרטים בתוך המערכת”. עליה להבין את אופק ההתפתחות המתאים ביותר לכל פרט ולכול אוכלוסייה ואז לבנות מטריצה מורכבת של פתרונות למידה והתפתחות – ברמת תוכן ופלטפורמה לגישור על פערים.

בתחום הלמידה יש “טרנדים”. מנהלת הלמידה החכמה אינה מתפתה ל”צעקה האחרונה” אלא מכירה לעומק את הלקוח שלה -ומתאימה את כלל התהליכים למה שהארגון מסוגל להכיל, בכל נקודת זמן. היא איננה מתפתה לייצר תהליכים מתוחכמים (ש”גומרים” את האנשים) אלא רואה תמונה מאוזנת ומייצרת תכנית עבודה ריאלית. תכנית בה כל פעולה מתיישבת במקום הנכון ותורמת להרמוניה הכללית. פלטפורמות הדרכה יקרות או חידוש מ.ד.ה.י.ם הופכים לעיתים קרובות לפיל לבן בחדר ואינם מצדיקים את המשאבים שהושקעו בהם.
פינת הגאון: ראייה מערכתית על מנת להיות מנהלת למידה חכמה עליך לראות להבין סביבה עסקית ומגמות מאקרו כלכליות, להכיר את האסטרטגיה של הארגון שלך, להבין תמונה כוללת ופרטים, בו זמנית, להעמיק בהבנה של התרבות הארגונית ולספק לארגון שלך , בכל נקודת זמן, רק מה שהוא מסוגל להכיל.

“רשע – מה הוא אומר?”

במהלך הקריירה שלי כמעט ולא נתקלתי באנשים רעים. לעומת זאת נתקלתי ,לא אחת, באנשים מבוהלים אשר הפחד גורם להם לנהוג בצורה רעה לעצמם, לחברים לעבודה, לספקים – ולארגון שלהם. מנהלת הלמידה המרשעת היא בדרך כלל אדם מפוחד. היא שופטת ומבקרת את ההנהלה, הועד ואת משאבי אנוש. היא מציירת תמונה שחורה של פערים גדולים בין רצוי למצוי, של היעדר הבנה בדרגי הניהול לחשיבות הון אנושי ולתהליכי התפתחות. מאיימת כי במידה ולא יקשיבו לה הסוף יהיה רע ומר ומאשימה ספקים חיצוניים (שלא היא בחרה) בכישלון. פחד מהווה מוטיבציה מצוינת לריצה מהירה כאשר אריה רודף אחריך, אבל הוא מהווה רעל משתק כאשר המדובר במערכות ארגוניות.
פינת הגאון: חשיבה חיובית על מנת להימנע מלהיות מרשעת עליך לקיים את הציווי היהודי המסורתי : “והעיקר לא לפחד כלל”. פחד מדבק ומשתק. הפחד מחליש. חשוב להיות מודעים לפערים קיימים (ותמיד יש) אבל לראות ולהראות אותם כהזדמנויות לשיפור וגדילה. לראות בכל מי שנמצא בארגון טאלנט ופוטנציאל לצמיחה. להיות אופטימי ולשדר אופטימיות, גם כשקשה וגם כשהמערכת מתקשה להסתגל לעולם בהפרעה

“תם – מה הוא אומר?”

תמימות היא תכונה נחמדה אצל ילדים. בארגונים היא תכונה שנויה במחלוקת. על מנהלי למידה להבין – ולפעול במסגרת הפוליטיקה הארגונית, במובן הטוב והנכון של השפעה. דניאל פינק בספרו הנפלא: To sell is human מדבר על כך שכיום כולנו מוכרים משהו.
מנהלי למידה טובים מביאים חדשנות וחדשנות ,לעיתים, היא מוצר קשה להכלה. על כן עלינו לדעת “למכור” את הערכים המוספים של החדשנות שאנו מציעים, את התמונה כפי שאנו רואים אותה- ואת הפתרונות לגישור על פערים קיימים ברמת פרטים, אוכלוסיות מובחנות או כלל הארגון. היכולת להשפיע תובעת תחכום והבנה בדינמיות של תהליכי קבלת החלטות- ותמימות, במובן הזה, מיותרת ואפילו מזיקה.
אז איפה כן תמימות? בתורת הזן מפרשים תמימות כיכולת להתבונן על אותה מציאות, בכל בוקר, במבט חדש. נקודת מבט כזו עשויה להיות מוגדרת כחדשנות ומנוע ליצירת שינוי
פינת הגאון: מיומנויות מכירה והשפעה על מנהלי למידה להפנים תורות השפעה ומיומנויות משא ומתן בתהליכי מכירה. הטובים מבינים שהם תמיד בעמדה בה עליהם “למכור”. את ההבנה לצורך בשינוי, בלמידה, בהכרה בפערים – ובסגירתם. תמימות הבאה לידי ביטוי באי הבנה שכולנו מוכרים צורך, ו/או פתרון, מזיקה למיצוב התחום ולעשייה עצמה.

“ושאינו יודע לשאול”

לפני שנים אחדות נחשפתי בארגון גלובלי מוביל לסדנת עומק בה למדו המשתתפים כיצד לשאול שאלות. כדברי האמרה העממית: “שאלה נכונה מהווה מחצית מהפתרון”. מנהלת למידה טובה יודעת לשאול שאלות ומבינה כי אחוז גדול מזמנה- ומתפקידה הוא לשאול.
שאילת השאלות הנכונות גורמת לאנשים לחשוב, מגדירה נכון פערים ומכוונת את המערכת להגדרת התשובות הנכונות. מעבר לעובדה ששאלות נכונות וטובות מסייעות להגדרת תשובות ופתרונות נכונים, לעיתים נדרש אומץ לשאול שאלה נכונה. קריאת תגר בצורת שאלה על עובדה “ידועה ומוסכמת”, מהווה מנוע לתהליכי שינוי ובסופו של יום – זו המטרה של כולנו.
פינת הגאון: לשאול את מה שאף אחד אחר לא מעז….מנהלת הלמידה המצטיינת היא זו שמעזה לשאול את השאלות הנכונות ויודעת לנסח אותן בצורה נכונה ומדויקת שגורמת לאחרים, פרטים ומערכות, לנוע באי נוחות על הכיסא ולזוז קדימה!

ולסיכום מחויך ניתן לומר כי בידינו החירות לבחור איזה מן אשת מקצוע אנו רוצות להיות ובלבד שנשלב ראייה מערכתית, חשיבה חיובית, נשאל באומץ את השאלות הקשות ונצליח לשכנע כי יש בידינו את הפתרונות , החלקיים לפחות, לגשר בארגונים שלנו בין ההווה לעתיד, להוביל את השינויים הנדרשים ברמת הפרטים וברמת המערכת, ולסייע לארגונים שלנו לעשות את הטרנספורמציה הנדרשת להישרדות בעולם של הפרעה

מודל מוכנות לעולם בהפרעה

קבוצת נירם גיתן פועלת על בסיס מודל רק ערוצי למוכנות אירגונית.
המודלים המשמשים כבסיס לעבודה נבחרים בהתאמה למיקוד שנקבע.

  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר