מי הזיז את הגבינה של שוק התחבורה בישראל?

בזמן שכולם עסוקים בנפלאות ובכשלים של רפורמת התחבורה הציבורית שהושקה לאחרונה, רם יאולוס, מנכ”ל קבוצת נירם גיתן NGG, מזהה כאן משהו הרבה יותר גדול. ענף התחבורה בישראל (וגם בעולם) עובר שינוי דרמטי וחריף, והרפורמה הנוכחית היא זניחה בסך הכל הכללי של השינויים

משרד התחבורה השיק לאחרונה רפורמה רחבה בתחבורה הציבורית, שעיקרה שימוש בכרטיס נסיעה נטען. אם עד עכשיו עדיין ניתן היה לשלם במזומן על נסיעה מזדמנת, כעת נדרש כל נוסע להצטייד בכרטיס רב-קו שנטען מבעוד מועד. נהגי האוטובוסים לא עוסקים יותר במכירת כרטיסים או גביית תשלום.

כמו כל רפורמה גדולה, גם הנוכחית נתקלה בחבלי לידה קשים ותלונות רבות מצד המשתמשים, הנוסעים. יכול להיות שמהפכת הרב-קו עדיין לא עובדת כמו שצריך, אבל ייתכן שזה בכלל לא רלוונטי, כי אנחנו נמצאים בעיצומו של שינוי רחב הרבה יותר, שבו מוצרים ופתרונות תחבורתיים שונים יצוצו וייעלמו, אבל המגמה והשינוי ימשיכו.

מהו השינוי התחבורתי המדובר?

  • גידול בכמות שבילי האופניים
  • גידול במכירות של אופניים רגילים, אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים
  • כניסה לישראל של שחקנית חדשה בתחום המוניות, חברת yango שמציעה תחרות ל-gett
  • עבודה מואצת להקמת הרכבת הקלה בגוש דן
  • עבודת פיתוח, שדרוג והוספת מסילות וקרונות ברכבת ישראל
  • שימוש באפליקציות לרכב שיתופי
  • יוזמות של האוטובוס הגמיש

אנחנו רואים את כל ההתפתחויות האלה, אבל מה בכל זאת חסר ברשימה הזו?

רכב פרטי.

  • הדור הצעיר לא ממהר להוציא רישיון נהיגה. מבחינתו, רישיון זה כבר לא סמל סטטוס והוא אפילו לא רואה בכך צורך אמיתי
  • עובדים בארגונים שונים מבקשים תוספת בשכר, במקום רכב, שעד לא מזמן היה סעיף הכרחי בגיוס חדש לארגון
  • יותר ויותר סגמנטים (אם עוד יש כאלו) באוכלוסייה מעדיפים רכבים קטנים וחסכוניים
  • משפחות רבות עוברות לרכב אחד במקום שניים ליד הבית

בעצם, אנשים לא רוצים להמשיך להשקיע במוצר צריכה יקר, כלומר ברכב הפרטי ומעדיפים לשלם על פתרון תחבורתי לפי שימוש. יותר אנשים מעדיפים תחבורה ציבורית, כן בהחלט גם את הרכבת (תסתכלו על כמות הנוסעים בתחנות) ונסיעה שיתופית, לא פורמלית.

אז מי שחושב שמדובר ברפורמה נקודתית של משרד ממשלתי כלשהו, שיחשוב שוב. מדובר בשינוי דרמטי, הפרעה שחוצה את כל הענפים בישראל, אבל מקבלת ביטוי גבוה בענף התחבורה. מדובר בהפרעה כזו שמשפיעה גם על יכולת גביית המיסים של הממשלה, שכן ירידה הכרחית במכירת רכבים חדשים תביא איתה גם ירידה מהכנסות ממיסים.

אהבתם את המאמר, שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
Share on Facebook
שיתוף ב linkedin
Share on Linkdin

מי הזיז את הגבינה של שוק התחבורה בישראל?

אהבתם את המאמר, שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin