מאמרים ופרסומים
מאמרים
ופרסומים

מה הקניונים צריכים לעשות כדי לא להפוך לפילים לבנים? רם יאולוס בראיון ל"צבע הכסף" ברשת ב'

כיצד מתמודדים קניונים, בעלי רשתות וחנויות קטנות עם שינויים בענף הקמעונאות, ומה הם צריכים לעשות כדי לשרוד? רם יאולוס בראיון אצל יאיר ויינרב ב”צבע הכסף” – המגזין הכלכלי של רשת ב’. האזינו לראיון המלא או קראו את התמלול

יאיר ויינרב: קניונים שהופכים לפילים לבנים, האם זה בגלל שקניון אחר הוקם לידם וטרף אותם, או שזה בגלל ניהול כושל, או שזאת המציאות שפוגעת בכולם, כי יש שורדים ויש שלא? המסחר המקוון, אנחנו מדברים עליו כמובן שמכרסם בחנויות האלו, והן לא תמיד מצליחות לשלם שכירות לקניונים כי הפדיונות שלהם יורדים, וזה כדור שלג שקשה לעצור אותו, ואולי בכלל אי אפשר. שלום רם יאולוס, מנכ”ל קבוצת נירם גיתן ומומחה לארגונים בהפרעה. שלום לך.

“שלום יאיר.”

בוא נתחיל בסוף. יגיע יום וכולנו נקנה כל דבר, בכל תחום באמצעות האינטרנט? מתישהו לא יהיו בכלל חנויות פיזיות?

“אני בספק. יותר הגיוני שיהיו שילובים שונים, גם פיזיים וגם דיגיטליים. אנחנו נמצאים במצב שהדיגיטל הוא יחסית חדש עדיין, והצמיחה שלנו נובעת, גם בגלל שהיכולת משתפרת, החוויה משתפרת, המגוון משתפר, וזה חדש לכולם, אז אנחנו נהנים, נסחפים לזה, וגם מתרגלים לזה, אבל כולנו בסופו של דבר צריכים את המגע והשיטוט ואת חווית הקנייה הפיזית. ואנחנו קודם כל צריכים את החוויה הפיזית, זה לא יעלם, זה אפילו עולה במקביל.”

אז יש מה לעשות? כלומר, מי שהיום יש לו רשת חנויות או חנות בכלל פיזית, יש לו מה לעשות כדי להתמודד עם המציאות הזאת. לא לוותר, אתה אומר.

“קודם כל לא לוותר זה נכון, אבל צריך להבין שההרגלים משתנים ולכן גם המודלים חייבים להשתנות. זה אומר שקניונים גדולים שמושתתים על מודל של אחוזים מהכנסות של חנויות ושכירויות גבוהות, יכולים למצוא את עצמם שהלקוחות באים אבל לא קונים ואז הפדיון יורד, החנויות לא מחזיקות וזה לא יחזיק להם את הקניון. אז חייבים להכניס לשם שירותים ומוצרים שקשורים לחוויה הבידורית, לחוויה של קניה של שירותים ולאו דווקא למוצרים הרגילים שהיינו קונים תמיד. וחייבים לגוון את ההיצע בקניון. זה דבר אחד.

דבר שני, צריך להבין שיש גם עולמות של גודל או לחילופין קוטן. זאת אומרת, מקום שבו אנשים מגיעים לחוויה מגוונת, ושהיא סמי קניה, סמי בילוי, צריכים נפח מאוד גדול עם מגוון רחב של אפשרויות. בדומה קצת, לחוויה הדיגיטלית, אבל פיזית. לעומת זה, יש לנו את החנויות הקטנות, המקומיות, שקרובות לנו הביתה, שמספקות לנו צריכים קבועים מיידים. גם לאלה יש זכות קיום שעולה, לא יורדת.”

האמת שיותר ויותר אנשים מזמינים את הסופרמרקט שלהם דרך האינטרט, זה גם משפיע. זה גם נוח, למרות שאתה לא יכול לבחור את המוצר, אבל אתה כבר מכיר אותו, אתה יודע איך נראית האריזה של הפסטה הזו. בירקות אולי זה קצת יותר בעייתי כי אתה רוצה למשש ולהרגיש את מה שאתה קונה.

“זה נכון, כל מה שאנחנו רוצים להרגיש ולמשש, אבל אני חושב שגם ירקות קונים היום און-ליין כבר, עוד לא באותה המידה, זו פונקציה של כמה אמין השירות וכמה הוא מהיר. אני חושב שהנפגעים המרכזיים בעולם הקמעונאות הם אלה שנמצאים בגודל הביניים, שהם לא קטנים מפסיק וקרובים מספיק ללקוח, והם לא גדולים מספיק כדי לייצר את החוויה המגוונות שיותר ויותר לקוחות מחפשים. שם אנחנו נראה את המכה הראשונה.”

תגיד, אני רוצה לשאול אותך לסיום. בתי הקולנוע – מה הם עשו? הקולנוע הביתי לא חיסל לגמרי את בתי הקולנוע, גם תעשיית הטלוויזיה והסטרימינג לא חיסלה את הקולנוע, ואתה יודע מה, גם לא ההורדות הבלתי חוקיות – גם זה לא חיסל את בתי הקולנוע, אבל בכל זאת יש היום הרבה פחות, אבל עדיין יש להם זכות קיום, עדיין אנשים הולכים לקולנוע. מה הם עשו כדי להתאים את עצמם למציאות החדשה?

“זאת באמת השוואה מאוד מעניינת. קודם כל בתור שמבקר בבתי הקולנוע, אפשר לראות שהאולמות אף פעם לא מלאים. זאת אומרת נושא התפוסה שבדרך כלל מאוד מציק לגופים מסוג זה, כמו גם למשל במלונות, בתי הקולנוע הם חלק מהדוגמא. לא מכרת, אתה לא יכול למכור את זה שוב. כיסא שלא התמלא באותה הצגה, אי אפשר למלא אותו שוב. לכן המכירה הזו אבודה. אבל בתי הקולנוע קרה להם שני דברים, פעם אחת, אם לפני 20-30 שנה היה בית קולנוע שהציג סרט אחד, היום זה לא קיים, אנחנו רואים אולמות שבחלקם הם הרבה יותר קטנים, זאת אומרת שיש מגוון גדול של היצע של סרטים, של חוויות שונות, והתפוסה פר אולם היא הרבה יותר מצומצמת. אז היכולת למלא את האולמות עולה, מדובר על שטחים הרבה יותר גדולים, וליד זה יש מכירה של הרבה מוצרים משלימים, אז המודל העסקי נהיה מגוון יותר ממה שהוא היה קודם. יחד עם זאת, זה לא עסק שהוא לא עסק לכיסים רדודים, הוא עסק לכיסים עמוקים. ואנחנו רואים אפילו בארץ, יש רשת שלא מתנהלת מספיק טוב, אז היא נמצאת בקשיים ואחרות זאת לעומת זאת מצליחות, אבל זה משחק של גודל.”

נכון, כל אחד יצטרך להתאים את עצמו, אין מה לעשות. המציאות תמיד מקדימה את ההיערכות.

מודל מוכנות לעולם בהפרעה

קבוצת נירם גיתן פועלת על בסיס מודל רק ערוצי למוכנות אירגונית.
המודלים המשמשים כבסיס לעבודה נבחרים בהתאמה למיקוד שנקבע.

  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר