תחבורה בתנועה מתמדת: עתיד הנסיעה השיתופית כבר כאן

אפליקציות נסיעה שיתופיתלוגואים: גוגל

מאובר דרך ליפט ועד מוביט ואוטובוסים גמישים: בעידן שבו תופעת הנסיעה השיתופית רווחת, אי אפשר לעמוד במקום ולא לזרום עם הטרנד. מי שלא ינוע בקצב השינוי, יישאר מאחור   

בחזרה לתחבורה הקלאסית

כתבה שעלתה לאחרונה בגלובס מספרת על הפסקת פעילות ענקיות הנסיעות השיתופיות “אובר” ו”ליפט” באחת המדינות בארה”ב, כתוצאה מחקיקה מקומית. אנשים עשויים לחשוב שאם אין חלופות נסיעה שיתופית ייווצר ואקום ואנשים יחזרו לרכוש מכוניות ולכן מספר המכוניות על הכביש יעלה. אך בפועל התוצאות קצת יותר מענייניות ואולי גם צפויות: לא רק שלא נרכשו יותר מכוניות חדשות, אלא שהלקוחות בחרו להשתמש בתחבורה ציבורית קלאסית ומתחרים חדשים בתחום הנסיעה השיתופית נכנסו לשוק.

נסיעה שיתופית בישראל

צילום: שאטרסטוק

העולם שייך לצעירים

צריך להבין לעומק את התופעה המתחוללת של שינוי הרגלי הצריכה. הצרכנים הצעירים מחזיקים בהעדפות חברתיות מגוונות וכן ברגישות למחיר, ולפיכך הם אינם רואים את זמינות הפתרון או את סמל הסטטוס כמו הדורות הוותיקים יותר. מתוך הרגישות למחיר, הדור הצעיר מחפש פתרון תחבורתי אפקטיבי ואינו רוצה לרכוש רכב אלא לשלם על שימוש. תופעות אלו מחלחלות במהירות אל כלל שכבות האוכלוסייה ומשפיעות גם על אלו שצמחו בתרבות צריכה ותיקה יותר.
הנגזרת היא שבמקום שבו יש ואקום, אין מקום למודל הרכישה הוותיק, ולכן מופיעים פתרונות חדשים תחליפיים, כגון אפליקציות חינמיות לתחבורה שיתופית ללא מודל עסקי אלא מודל חברתי. באופן טבעי אחת החלופות הללו תהפוך ויראלית ותתפוס. כאשר חלופה חברתית בדמות אפליקציה לנסיעות שיתופיות תתפוס, יהיה זה מאוחר מדי למודלים עסקיים להיכנס ולרגולטור לחשוב איך יפצה על הירידה במיסוי או איך יגן על הספקים הוותיקים.

נסיעה שיתופית בישראל

בישראל השימוש באפליקציות חינמיות לנסיעה שיתופית כבר כאן. ווייז ומוביט כבר בשימוש. אלו עדיין צעדים ראשוניים אבל ללא ספק ניתן לראות שהתופעה בצמיחה. צריך לזכור שמהירות השינוי היום היא אקספוננציאלית, ולכן מה שנכנס רק אתמול, יהיה נפוץ מאוד כבר מחר ואין צורך להמתין שנים כדי להבחין בשינוי.
בכל מקום בו מופיע חידוש מסוג זה כנראה יופיעו נוספים שיתרמו לקצב השינוי בהרגלי הצריכה. הדרך להתמודד עם התופעה היא לא דרך הניסיון לבלום אותה באמצעות העלאת גובה המיסוי או על ידי זימון לבית המשפט. במקום, יש להוביל אותה.

חוקי המשחק השתנו

אפשרות אחת היא להרחיב מאוד את פתרונות התחבורה הציבורית ולשכלל אותה. אחד הפתרונות המעניינים שהופיעו לאחרונה בעניין זה הוא קו האוטובוס הגמיש. באמצעות אפליקציה הנוסע מזמין את האוטובוס בזמן מסוים ובנקודת איסוף והאוטובוס מגמיש את הקו ומגיע עד אליו.
הנתונים מראים שקווי האוטובוס ריקים חלק גדול מהזמן, מפני שהנוסעים מתקשים בהגעה אל התחנה או מעדיפים חלופות בשעות העומס. אי ההתאמה לביקוש יוצרת חוסר יעילות ואובדן הכנסה. לעומת זאת קו האוטובוס הגמיש משפר את ההתאמה בתזמון ובמיקום.
גם מוניות שירות במרכזי הערים יכולות לשפר את המענה לצורך. ולבסוף נסיעה שיתופית, במיוחד בערים, תסייע להפחתת העומס וקיצור משכי הזמן שאנשים שוהים בדרכים ומן הסתם תתרום ברמת המשק כולו.
חוקי המשחק השתנו! טוב יעשו גורמי הרגולציה הרלוונטיים אם יפנימו מהר את השינוי ויאמצו כלי תכנון חדשים המתאימים למציאות החדשה.

אהבתם את המאמר, שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
Share on Facebook
שיתוף ב linkedin
Share on Linkdin

תחבורה בתנועה מתמדת: עתיד הנסיעה השיתופית כבר כאן

אהבתם את המאמר, שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin