מאמרים ופרסומים
מאמרים
ופרסומים

העתיד כבר כאן

מה הקשר בין חינוך הילדים בעבד ובעתיד לבין הדרישות שלנו מהעובדים שלנו? רשמים מהרצאתו של פרופסור סוגטה מיטרה בכנס ATD השנתי

בכנס ATD האחרון (מאי 2015), אחת ההרצאות המרתקות והחשובות הייתה של פרופסור סוגטה מיטרה (Sugata Mitra), יליד הודו שחי וחוקר בבריטניה. בהרצאתו “The future of learning” (עתיד הלמידה) הוא התייחס למשמעות התזוזה ממשאבי אנוש לטאלנט וסקר את החינוך במאות ה-19 וה-20 .מיטרה תיאר שלוש קבוצות אוכלוסיה גדולות שיצרו בעבר את שוק העבודה: חיילים, פקידים ופועלים. המכנה המשותף לכולם היה הצורך לציית לפקודות, לא לשאול שאלות ולא לחשוב ״מחוץ לקופסה״. ואכן – כך נבנו בתי הספר וכך הכשירו את העובדים בעבודות שונות במשך מאות שנים. האנשים הללו בנו עבורנו את התשתית, אולם הצרכים שלנו השתנו לחלוטין. ״דור המדבר״ – אנחנו, עובדים שגדלו בבתי הספר הישנים ונדרשים לתפקד בתוך ״מגרש המשחקים״ של העולם החדש וזה מהווה אתגר גדול עבורנו.
כיום, מסביר מיטרה, מה שאנחנו מבקשים מהעובדים שלנו זה לחשוב יצירתי, ליזום, לתקשר הרבה ולהשתנות כל הזמן. ועל כן – גם מערכת החינוך לילדים צריכה להשתנות, ובעקבותיה כל תהליכי ההכשרה הארגוניים, בכל נושא עבור כל תפקיד.

בעקבות סדרה ארוכה של ניסויים שעשה הפרופסור עם חשיפת ילדים הודיים בשכונות מצוקה למחשב ולאינטרנט, הוא מצא שלושה עקרונות מרכזיים בתוך הלמידה:
1. הלומד הופך מ״נוסע״ לנהג – הלמידה אמורה להיות רק על בסיס חקירה, התנסות ולמידה עצמית.
2. חיזוקים חיוביים מעלים את התכנות הלמידה.
3. הלמידה נעשית בקבוצות – אינטרקציה, דיאלוג ועזרה הדדית הינם חיוניים לתהליך הלמידה.

ומה בנוגע לסביבת הלימוד?

“The Edge of Chaos” – אומר מיטרה, סדר מוחלט מצמצם את האפשרויות, וכאוס מוחלט מבלבל לא פחות. הגבול הדק בין השניים יוצר סביבה מגרה ומעשירה.

תנו ילדים מחשב, הוא אומר, אינטרנט וקבוצה והם כבר יסתדרו לבד ויבנו להם ולנו את העתיד. תפקיד המבוגר בכיתה (המורה) הוא להתעניין בהם, ובעיקר לעודד אותם. על פי מיטרה, אין צורך להתערב וגם ולא להפריע. התפקיד המסורתי של המורה נעלם.

לסיכום, הרצאתו המרתקת, אומר פרופסור מיטרה, שעובדי העתיד יגיעו יותר מוכנים לעולם החדש, זה שדורש יצירתיות ויכולת למידה עצמית. גם נושאי הבחינה והמדידה ישתנו לחלוטין על מנת לתמוך בהתאמת תהליך הלימוד לעולם החדש.

* נילי גולדפיין סמנכ”ל שיווק ופיתוח עסקי ומנכ”ל פתרונות הדרכה גלובלית, הייתה נציגת קבוצת נירם גיתן בכנס ATD השנתי שהתקיים באורלנדו.

מודל מוכנות לעולם בהפרעה

קבוצת נירם גיתן פועלת על בסיס מודל רק ערוצי למוכנות אירגונית.
המודלים המשמשים כבסיס לעבודה נבחרים בהתאמה למיקוד שנקבע.

  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר