מאמרים ופרסומים
מאמרים
ופרסומים

ראש השנה תשע"ט: טרנספורמציה ארגונית בקמעונאות

ראש השנה תשע”ט: רם יאולוס, מנכ”ל קבוצת נירם גיתן NGG, מציג את השינויים שעבר השנה ענף הקמעונאות בישראל

ענף הקמעונאות כמרקחה, ממזון, דרך פארמה, אופנה ועוד, כולם חשים ומבינים את השינוי הגדול שמתחולל כאן ועכשיו. הצרכנים נוטשים את הרגלי הצריכה הוותיקים ועוברים לקבל החלטה וגם לרכוש באמצעות האינטרנט.

כתוצאה מהמגמה הזו יורדות הרכישות בחנויות, אם כי הביקורים החנויות אינם יורדים. אך גם כשהרכישה מתבצעת בחנות, ברוב המקרים הקונה מגיע כשכבר קיבל החלטה והוא רק מממש אותה. מבנה המערך קמעונאי הקלאסי – החנות, פתאום אינו רלוונטי כשהיה.

מגמה זו יוצרת סדרה של שינויים, כמו ירידת הפדיון בקניונים, אלו משנים את תמהיל השירותים שלהם על מנת להמשיך ולהיות רלוונטיים. במקביל ראינו פשיטות רגל בענף האופנה, ומצד שני רכישות של ענקים וכניסת קמעונאים חדשים המזהים שינוי בשוק המקומי – שינוי מהווה גם הזדמנות עבור אלו שלא היו שחקנים עד כה.

אחד הענקים ששמו עולה כל הזמן הוא אמזון. ענקי המסחר האלקטרוני הם שחקנים מזה זמן בשוק הקמעונאי המקומי, אך עושים זאת מרחוק ומטפחים ומפתחים את התאווה הישראלית לרכישה בחו”ל מהבית. מגוון המוצרים המוצע במקום אחד, תחושת האמינות והאספקה עד הבית, עונים לסל מאפיינים של הצרכן בכלל והישראלי בפרט. אם נוסיף לסל המאפיינים גם אופציה של אספקה בלוח זמנים מהיר, ואולי אפילו באותו יום, קיבלנו מתכון מנצח שיהיה קשה להתחרות בו.

הקמעונאיות המובילות בארץ פעלו השנה במרץ רב במספר כיוונים:

רכישת מותגים והרחבת סל המוצרים המוצע ללקוחות

כאן מדובר כמובן גם בערוץ המסורתי באמצעות החנויות, יצירת יתרון לגודל ומבחר רחב יותר הנמצא בבעלות אותו גוף, אך במקביל היכולת בהמשך להציע מגוון רחב יותר לרכישה דיגיטלית ישירה.

העמקה, הרחבה ושיפור של יכולת המכירה בדיגיטל

דיגיטציה של שרשרת ההפצה

השחקנים הגדולים השקיעו השנה רבות בשיפור אתרי המכירה שלהם באינטרנט ושיפור המנגנונים וההצעות המוצעות דרכם. בנוסף הוכנסו שיפורים במועדוני הלקוחות, וראינו יותר שיתופי פעולה עם חברות אשראי המנהלות את האשראי הנגזר מהמועדונים. בנוסף הן מציעות מוצרי אשראי לאותם לקוחות וכך מרחיבות עוד יותר את סל המוצרים.

הקמעונאים הגדולים מבינים שאין זה מספיק למכור ולהציע סל מוצרים, ומגוון ואטרקטיבי ככל שיהיה, והם חייבים לייצר יכולת שליטה בהפצה עד כדי אספקה באותו יום. יכולת זו מחייבת דיגיטציה מלאה של שרשרת האספקה.

התייעלות

המהלכים הנגזרים מסעיפים 1 עד 3 מחייבים את הארגונים להתייעלות, טרנספורמציה ופינוי משאבים להערכות מחודשת.

במהלך השנה היינו שותפים וסייענו לקמעונאים וארגונים גדולים בתהליכי טרנספורמציה דיגיטלית, דיגיטציה של תהליכים תפעוליים ושרשרת אספקה. מהלכים אלה של התייעלות מסייעים לקמעונאים להשיג את היעדים העסקיים שלהם.

מודל מוכנות לעולם בהפרעה

קבוצת נירם גיתן פועלת על בסיס מודל רק ערוצי למוכנות אירגונית.
המודלים המשמשים כבסיס לעבודה נבחרים בהתאמה למיקוד שנקבע.

  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר