מאמרים ופרסומים
מאמרים
ופרסומים

לשוק התעסוקה של עולם בהפרעה דרושים: גיבורי על

מאת: ניל”י גולדפיין

מיומנויות “רכות” ומיומנויות “קשות”

במשך מספר דורות היה ברור לנו, ובטח לאימהות שלנו, שהשכלה אקדמית לרכישת מקצוע מוגדר, במוסד אקדמי “נחשב”, תיתן לנו עתיד בטוח ויכולת השתכרות משופרת.
עורך דין, טייס, רופאה או מהנדסת היו, ורובם עדין, משאת נפשה של כל אם ורבים מאיתנו “חרשו” ועדין ,חורשים” בקורסים משעממים ושיפור תוצאות הפסיכומטרי על מנת לייצר לעצמינו, כך הובטח לנו, עתיד מקצועי וכלכלי בטוח.
בתוך ארגונים, לאחר שכבר הוכשרנו מקצועית, בכל מקצוע שהוא, רוכזו מאמצי יחידות הלמידה הטובות בבניית אקדמיות ומערכי הדרכה שנועדו לסגור פערי ידע בין מה שהבאנו “מהבית” (אוניברסיטה, בתי ספר מקצועיים, ניסיון קודם) לבין החידושים בכל תחום ותחום וכמובן בהתאם לאסטרטגיה הארגונית שנקבעה על ידי ההנהלה.
בז’רגון המקצועי דובר על ידע, מיומנויות וכלים, והתוכניות שהוצעו לנו התחלקו לשני חלקים: מיומנויות “רכות” ומיומנויות “קשות”. מיומנויות רכות היו כל הדברים שקוצצו עם התגלות הירידה הקטנה ביותר בהכנסות החברה, כל מיני נושאים כמו: תקשורת בינאישית, ניהול עימותים, עבודת צוות ויכולת לתת ולקבל משוב וביקורת.
המיומנויות “הקשות”, אילו הכרוכות בלימוד טכנולוגיות חדשות, מתודולוגיות או מכשור מתוחכם נחשבו ככישורי “חובה” וגם אם הארגון התקשה להשיא רווחים בשנה מסוימת, היה ברור שהשלמת פערי ידע מקצועי וטכני הינה פעולה שחייבת להימשך. עד לאחרונה.

עולם העבודה העתידי

בנובמבר 2020 הוציא ג’וש ברסין, שנחשב לאחד המומחים הגדולים בעולם בשוק התעסוקה החדש מאמר חשוב בו הוא סוקר את עולם העבודה העתידי, על אתגריו, ומסכם מגמות רווחות ותשובות לשאלה “פנינו לאן”?
מבחינת המסר אלינו, המועסקים, ויחידות ההדרכה בארגונים, המסר הוא לא פחות מאשר מהפכני. ברסין מסביר באריכות ותוך כדי מתן דוגמאות מתאגידים מובילים ונחשבים כי בעולמינו המשתנה התהפכו היוצרות.
על מנת ליצור את ההתאמה הנדרשת בין העובדים של היום והצרכים הארגוניים של מחר חייבים להבין ולהפנים כי מיומנויות קשות הופכות למשניות בחשיבותן אחרי מה שהוא מכנה “מיומנויות כוח” – power skills והוא לא היחיד.
הטכנולוגיה המתפתחת במהירות מייצרת מצב בו פעולות רפיטביליות (מאריכיות), ייתרו מקצועות ותפקידים רבים. תוצרי הבינה המלאכותית שאנו נוטים לכנות “רובוטים” או “בוטים”, כבר מחליפים פקידים בבנק, סוכני נסיעות, קופאיות בסופר ואפילו רואי חשבון. לא רחוק היום בו יוחלפו נהגים וטייסים ואפילו ניתוחים יבוצעו על ידי בינה מלאכותית, אשר תבצע פעילויות בעלות מופחתת ובאיכות משופרת. לפיכך הערך המוסף שיוותר לבני האנוש בעולם התעסוקה הינו מיומנויות שנקראו, בעבר הלא רחוק, “רכות” אולם הן קשות מאד ללמידה והטמעה. אליבא ד’ברסין למידתן אורכת חיים שלמים ותמיד ניתן ללמוד ולפתח אותן עוד ועוד, במחירים של ניסוי טעיה ובמקרים רבים עוגמת נפש. מיומנויות כגון: סקרנות, אינטליגנציה רגשית, יכולת עבודה בצוות, יכולת פתרון בעיות בצורה יצירתית, כול אילו הן תכונות אשר יש להן, במקרים רבים, נטייה מולדת, ומי מאיתנו שלא בורך על ידי המלאכים הטובים בתכונות בסיס אילו, ייאלץ ללמוד את זה כבר בגן , או בבית הספר ולהמשיך ללמוד ולהתנסות כל החיים. לא רך ולא קל בכלל.

יעור קשה לנושא “רך”

איי.בי.אם למשל בחנה מה תהיינה המיומנויות הנדרשות לה לצורך יצירת בידול עסקי ויתרון תחרותי בשנים הבאות, וחמש הראשונות ברשימה היו: גמישות ואימוץ שינוי, ניהול זמן ומסוגלות לתיעדוף משימות, יכולת עבודה בצוות, תקשורת אפקטיבית בקונטקסט עסקי, חדשנות ויצירתיות ובמקום הששי, המכובד, אתיקה ויושרה. מעבר לעובדה כי אילו הן מיומנויות מאד קשות ללמידה למי ש”אין לו את זה” באופן טבעי, הרי שכל אחת ואחת ממיומנויות אילו משתנה, מתפתחת ומשנה הקשרים, כל העת.
בחברות הגדולות בעולם כגון גוגל, אמזון, בוינג וג’י אי לא עוסקים בימים אילו באסטרטגיות טכנולוגיות. עוסקים בתרבות, סוגיות אתיות, צמיחה וערכי ליבה. יש חברות שחרתו על דגלן סקרנות, יש כאילו השמות דגש על ניהול מערכות יחסים תקינות וגילויי אמפטיה לשותפי תפקיד, הן לקוחות וספקים והן עובדים מיחידות שונות בארגון וכולן מחפשות את התשובה כיצד לעזאזל מלמדים מיומנויות כוח אילו בגיל מבוגר.

בסופו של יום, זו האחריות שלנו

בוודאי שעל מנת לתפקד באופן מיטבי, בכל תפקיד, יש לדעת וללמוד תוכן, אולם כיום הדבר מצופה מהמועמדים והמועסקים עצמם, כולל שדרוג ידיעותיהם בתחום המקצועי שלהם (למידה פרו אקטיבית ואסטרטגיות למידה מהוות אף הן “מיומנויות כוח”), אולם זהו תנאי הכרחי. לא מספיק.
מיומנויות שנתפסו כ”רכות” ולא באמת חשובות משנות, בעוד אנו מדברים, את מקומן וחשיבותן לארגונים והופכות לחיוניות וראשונות במעלה.
לפיכך כשאנו מחפשים דרך למקסם את ערכינו בשוק התעסוקה של העתיד שהוא כבר כאן, מומלץ בחום לקחת אחריות למידה מתמשכת ואינסופית ולשדרג את עצמינו בסל המיומנויות הקשות הכוללות: מודעות עצמית, יכולת השתנות, ניהול מערכות יחסים תקינות וחשיבה מחוץ לקופסה וליחידות הלמידה בארגונים לשכוח מהביטוי “מיומנויות רכות” ולהחליף אותו במערכי הלמידה בביטוי “מיומנויות כוח” או בעברית “מיומנויות של ערך מוסף”.
כבר בשנת העבודה שבפתח יתרון יחסי של חברות יהווה פועל יוצא של אנשים מוכשרים, תרתי משמע, במיומנויות אלו, ולנו המשקיעים בעתיד הפרטי שלנו, יתרון יחסי בתחרות על משרות נחשקות שממתינות לנו שנכבוש אותן. מוזמנות ומוזמנים לתרגל מ.ע.כ.ש.י.ו.


לקריאת המאמר בדה- מרקר לחצו

מודל מוכנות לעולם בהפרעה

קבוצת נירם גיתן פועלת על בסיס מודל רק ערוצי למוכנות אירגונית.
המודלים המשמשים כבסיס לעבודה נבחרים בהתאמה למיקוד שנקבע.

  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר