קרובים-קרובים: מרכזי הקניות השכונתיים עומדים להפתיע
- נכתב בתאריך: 17/11/2017
במאבק הקיים בין הקניות באינטרנט מול הקניונים הגדולים, נראה כי מי שעומד להרוויח, הוא דווקא שחקן שלישי – מרכזי הקניות השכונתיים
לאחרונה פורסמה בדה מרקר כתבה בשם “חוזרים לשכונה: “האינטרנט גמר את הקניונים” – ואלה הכוכבים החדשים”, שהתייחסה לכך שהקניונים הגדולים משנים את פניהם, בעוד מרכזי הקניות השכונתיים פורחים.
מדובר במגמה מתמשכת. גידול מואץ ברכישות באינטרנט הוא עובדה קיימת, אך האם זה מונע מהצרכן הישראלי מלבלות במרכזי הקניות ובתי הקפה? כנראה שלא. אז נכון, תמהיל הרכישות בקניונים משתנה, יותר מבלים בקניון ופחות קונים, התאמה של תמהיל השירותים הוא הכרח עבור הקניונים, אך את תופעת “הפילים הלבנים” האמריקאית- מבני ענק נטושים עקב היעדר שימוש, כנראה שלא נראה בישראל.
מי יפגע?
בשלב ראשון לא יפגע אף אחד, ישירות, מגידול בהיקפי הקניה באינטרנט. וזאת עקב הגידול הכולל בצריכה. במצב בו קיימת ירידה בצריכה וחיפוש הצרכנים אחר מקורות זולים יותר לביצוע רכישה, יכולה תופעת המעבר לאינטרנט להשפיע בחריפות על מרכזי הקניות. בעתיד הקרוב במידה והקניונים יתאימו את עצמם ויהפכו יותר למרכזי בילוי ופחות קניות, הם ימצאו את התמהיל הנכון וישרדו את השינוי.
לצד הקניונים הגדולים יפרחו מרכזי הקניות השכונתיים, הזמינים. כי לא כל יום הוא חג ולא בכל יום יש זמן ליציאה לבילוי, אבל כל יום ויום רוצה הצרכן הישראלי לטעום תחושה של חופש. מי שיפגע במיוחד יהיו הבינוניים, ומה שנראה הוא גידול בענקים והיתרבות של הקטנים, יהיו פחות ופחות שחקנים בגדלי הביניים. הקריאה לקמעונאים היא להחליט “מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים” – או ממש גדולים- רשתות ענק עם מחזור גדול ופרישה מצוינת (כנראה פרישה הכוללת מכירה באינטרנט כגיבוי למכירה הישירה) או חנות בוטיק קטנה ושכונתית הפונה לקהל לקוחות קבוע ברדיוס קטן. חנות מבודלת המאפשרת לישראלי בשכונה לטעום חופש וצריכה מבלי להתרחק ממש מהבית.
יהיה מעניין.