מהם הקונפליקטים הארגוניים שנוצרים בעקבות טרנספורמציה ארגונית?

הקונפליקטים הארגוניים (תמונה: שאטרסטוק)

מבין שלל הדברים המשפיעים על המתרחש בארגון, שינויים טכנולוגיים נמצאים בראש הרשימה. רמי יאולוס, מנכ”ל קבוצת נירם גיתן, מזכיר כי על הארגונים להיערך לשינויים הטכנולוגיים התכופים, ויחד עם זאת לקחת בחשבון את הקונפליקטים הארגוניים שנוצרים בעקבות השינויים

בעבר, ההשפעה על התנהלות הארגון נבעה מכניסת מוצר חדש, הופעת לקוחות בעלי טעמים חדשים, רגולציה ותחרות. כיום מחולל הטרנספורמציה העיקרי המשפיע על כל המשתתפים בתהליך – הוא הטכנולוגיה. הטכנולוגיה משפיעה על דרכי התקשורת של לקוחות עם הארגון, חושפת את הלקוחות, המתחרים והרגולטור למידע שהיה סמוי ולא זמין בעבר, מאפשרת לבצע בשרות עצמי פעולות שבעבר נזקקנו ליד אדם ועוד.

קצב התפתחות הטכנולוגיה מהיר בהרבה מכל המשפיעים האחרים על השינויים בארגון. השפעתה של הטכנולוגיה עוצמתית יותר, ולכן נדרשת הערכות בעלת מאפיינים שונים לשינויים המתחוללים. מעל הכל נדרש לזכור, כי ההשקעה בטכנולוגיה כשלעצמה אינה מהווה מוכנות לשינוי, למרות עוצמת ההשפעה, עדיין משתנה קצב התאמת הרגלי הצריכה של הלקוחות והמוכנות הארגונית לשינוי ולאימוץ הטכנולוגיה.

הקונפליקטים הארגוניים המעכבים שינוי

כאמור, הטכנולוגיה היא זרז לשינוי ומאפשרת אותו בממדים מסוימים. יחד עם זאת, ישנם מספר קונפליקטים ארגוניים שמעכבים את השינוי בכל זאת:

קונפליקט התפקיד המסורתי: הנטייה הארגונית היא לקדש תפקידים מסורתיים ולחשוב שבתפקיד חייבים מישהו שיודע גם וגם.

קונפליקט השירות העצמי: פקידים ותיקים מאגדים בתוכם מיומנויות שבאופן טבעי אינן נראות כניתנות לפירוק. לכן צריך ידע וניסיון כדי לבצע את הפעולה ולא ניתן להעבירה לביצוע עצמי על ידי הלקוח.

קונפליקט חשיפת המידע: “המידע סודי ואסור לחשוף אותו” – זהו טיעון רווח בארגונים רבים החוששים להנגיש מידע ללקוחותיהם, ובכך לאפשר פעולה עצמית של הלקוח.

קונפליקט אסטרטגיה/ טכנולוגיה: מי מוביל פנימית? זהו קונפליקט אמיתי וחזק, שכן האסטרטגיה מגבשת את כווני הפעולה של הארגון לאור המתרחש בשוק וההתפתחויות הקיימות, יחד עם זאת עם התעצמות בהתפתחות הטכנולוגיה, היא הופכת אסטרטגית בכל ארגון ועצם ההבנה בטכנולוגיה היא קריטית ליכולת לקבוע את כיווני הפעולה האסטרטגיים.

קונפליקט המרחב הדיגיטלי: מי שולט? הקו העסקי או הערוצים הישירים? הערוצים הישירים אמונים על הסטת פעילויות הלקוחות לדיגיטל וצמצום העלויות הארגוניות, בעוד שהיחידות העסקיות אמונות על מיצוי הפוטנציאל. אם כך מי הגוף הפנים ארגוני שצריך לנהל את המרחב הדיגיטלי? שאלה זו אינה נפתרת בהכפפה של היחידות לאותו חבר הנהלה, שכן הקונפליקט ימשיך בעוצמה רבה בדרג ההיררכי שמתחת. לכן יש לקבוע הגדרות תפקיד ותחומי סמכות ואחריות אירגוניים, וכן מנגנוני קבלת החלטות המאפשרים פעולה ארגונית חלקה בעולם של אינטגרציה ורב-ממדיות טכנולוגית.

השקעה בטכנולוגיה ללא מוכנות ארגונית, כשלעצמה, אינה מביאה למוכנות והתאמה לשינוי, אלא אפילו להיפך, היא שואבת משאבים ארגוניים ויוצרת תסכול. על השקעה בטכנולוגיה להיעשות יד ביד עם תהליכי שינוי ארגוניים ואנושיים על מנת שהיא אכן תשיא ערך נכון ומדויק לצמיחת החברה.

אהבתם את המאמר, שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
Share on Facebook
שיתוף ב linkedin
Share on Linkdin

מהם הקונפליקטים הארגוניים שנוצרים בעקבות טרנספורמציה ארגונית?

אהבתם את המאמר, שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin