מאמרים ופרסומים
מאמרים
ופרסומים

תפעול ושרשראות אספקה, לא מה שחשבתם

“אסטרטגיה ללא טקטיקה, היא הדרך הארוכה ביותר לניצחון. טקטיקה ללא אסטרטגיה, היא הרעש לפני תבוסה” – סאן טזו (מתוך אמנות המלחמה)
הקורונה איננה הבעיה. הקורונה היא תופעה אחת מיני רבות הבאה לספר לנו שהעולם השתנה , מה שהיה הוא לא מה שיהיה וחשיבה מחוץ לקופסה הכרחית על מנת לשרוד ולשגשג בשנים הבאות

כותרת המאמר תפעול ושרשראות אספקה - לא מה שחשבתם

עולם בהפרעה

למתבונן מהצד נדמה כי העיסוק בתפעול ובשרשראות אספקה הינו ענין אפור ומשעמם בתכלית. אין לו את ההילה של פעילויות השיווק והפרסום, או את ההתרגשות בפיתוח מוצרים על בסיס של חדשנות טכנולוגית.

אולם בשנים האחרונות כאשר שינויים ואילוצים מתרבים, חדשות לבקרים, חובה עלינו לתת את הדעת כי המדובר ברכיב עסקי וארגוני מהמעלה הראשונה. בשנים עברו כאשר העולם היה לינארי והתכנון נע בקו ישר על בסיס מוסכמות ועובדות ועל בסיס צפי מסודר של מציאות, ניתן היה לכל ארגון להיערך לאספקת מוצרים ושירותים ידועים וכל התעשיות עבדו על מכלול ביקושים ואספקות ידועים מראש. היה מדע שנקרא “חיזוי” והתנועות היו קטנות סביב ציר מרכזי של תכנון מובנה. אולם כבר לפני הופעת הקוביד 19 בחיינו, הדינאמיקה של השוק השתנתה והיכולת לחזות ביקושים לשירותים ומוצרים, כמו גם היכולת לנהל בדייקנות רצפי פעילויות וערוצי הפצה נטרפו כליל.  כיום המדובר במערבולת שינויים רב ממדית הנעה במהירות הולכת וגוברת בכל העולם. לכל אחד מהצירים במערבולת השפעה על כלל השוק: טכנולוגיה, רגולציה, גלובליזציה, מחסור בכוח אדם, שינוי בהרגלי צריכה וביקוש, וכאשר הצירים הללו מתממשקים זה עם זה, השוק משנה את פניו ללא היכר.

שינויים אלו בשוק גוררים בעקבותיהם שינויים ארגוניים ותהליכיים, ומכריחים את מקבלי החלטות לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לאסטרטגיה, דנ”א תרבותי, תהליכי קבלת החלטות ותהליכים בכלל.

שרשרת אספקה דינאמית

העולם הצרכני שינה פניו ללא היכר. מכיתות רגלים בחנויות עברו הצרכנים לספה ומשם בלחיצת כפתור התרגלו להזמין כל מוצר, משרוך נעל ועד לריהוט כלל הבית, דרך בגדים, כלים ואפילו מכוניות, מכל מקום בעולם, במחירים אטרקטיביים וזמן אספקה חלומית. בתוך כחמש שנים המערך התפעולי  ושרשרת האספקה השתנו מקצה אל קצה. תרתי משמע. כל הארגונים נאלצו להתחיל ליטול סיכונים מחושבים, להגיב במהירות הבזק ולשנות דפוסי חשיבה של שנים על מנת להישאר רלוונטיים.

השוק הפך לזירת מסחר דיגיטלית, המכילה בצורה נגישה ריבוי מותגים במקום אחד. המשמעות הנגזרת מכך היא נאמנות בעירבון מוגבל של הצרכנים למותגים, בשל זמינותם ונגישותם של מוצרים חלופיים.

השינויים הללו הפכו את התחום התפעולי, האפור לכאורה, של שרשראות האספקה לנכס אסטרטגי אשר בלעדיו הארגון יהיה, או יחדול.

כל מה שכרוך ברכש, מלאי, ומרכזי הפצה עבר תהליך של הגמשה ושינוי, או במילים אחרות- הפך מגוף תמך לחלק בלתי נפרד מתהליכי הליבה של הארגון החדש.

קבוצת נירם גיתן NGG מתמחה בתפעול ושרשראות אספקה. קרא/י עוד !

טכנולוגיה, טכנולוגיה ושוב….טכנולוגיה

המורכבות והדיוק הנדרשים על מנת להחזיק שרשרת חיה ודינאמית חייבים להיתמך בניהול דאטה מתקדם ובתמיכה חכמה של טכנולוגיות משוכללות. היכולת לדעת מי, מה, מתי ולאן, לזהות היכן למקם מחסנים והיכן להחזיק מלאי, הצורך להבין היכן מתפתח ביקוש – כל הסוגיות הללו  הן קריטיות ויש להן משמעות כספית עצומה.

לארגונים  נכנסים בהדרגה כלים חדשים של אנליטיקה וביג דאטה. נתונים אמורים להגיע מהשטח “בזמן אמת” ולהשפיע מיידית על הייצור.  על כל בעיית איכות, כול תקלה וכל סטיה מתוכניות העבודה להיות מאובחנת נכון ומדווחת מיד על מנת למנוע השפעות שליליות ובמידת הצורך למזער נזקים. לנזקים השפעה ישירה ועקיפה. במישרין ההשפעה היא על הכנסות, מערכות יחסים עם ספקים ולקוחות ורמות רווחיות, ובעקיפין המדובר במוניטין מכיוון שברשתות החברתיות כיום הכול הופך תוך ימים ספורים לוויראלי.

המציאות הכאוטית מכתיבה דיגיטציה מלאה של מערכי הייצור ושרשרת האספקה, מה שמקשה כמעט על כולם עקב קיומם העכשווי של איים דיגיטליים בלבד, כמעט בכל מקום.  העובדה שברוב הארגונים מערך שרשראות האספקה ממוחשב חלקית בלבד, מקשה על ראייה אסטרטגית כוללת ועל התמודדות עם הדרישות החדשות של השוק והלקוחות.

הדרך הנכונה להיערך לשנים הקרובות היא להבין את הנעשה בשוק, להחליט אסטרטגית פנינו לאן ובעקבות ההחלטות האסטרטגיות לעצב תהליכים ארגוניים, לאחר מכן דיגיטליים ולא לשכוח כי המציאות הדינאמית מכתיבה בחינת החלטות גמישה.

רמי יאולוס, מנכ”ל קבוצת נירם גיתן NGG

www.nggconsult.co.il

קרא/י עוד על למה צריך מצוינות תפעולית !

מודל מוכנות לעולם בהפרעה

קבוצת נירם גיתן פועלת על בסיס מודל רק ערוצי למוכנות אירגונית.
המודלים המשמשים כבסיס לעבודה נבחרים בהתאמה למיקוד שנקבע.

  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Dataהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Disruptive strategyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Sensing navigationהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Legacyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Cultureהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Technologyהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר
  • Agilityהגדרת קלסתר המרכיבים המרכזיים הנדרשים למתן מענה אפקטיבי בתחום מוגדר