ענף הרכב כבר אינו כשהיה, זה ברור לכולם. רכב אוטונומי, רכב מחובר, מכונית חשמלית ועוד. רוב תשומת הלב הציבורית ממוקדת בשינויים החלים ברכב עצמו ובטכנולוגיה המשנה את המוצר הקרוי רכב. יחד עם זאת החדשות המיידיות והאמיתיות, אינן שם. החדשות האמיתיות הן בהרגלי הצריכה של הלקוחות ובטעמם.

לפני מספר שנים כתב נאסים טאלב, את הספר “הברבור השחור”, שעוסק בהתנפצות הקונספציה ובשאלה איך לא ראינו את מה שכתוב בבירור על הקיר. ובכן גם בענף הרכב העניין דומה מאוד. לקוחות היו רגילים לקנות רכב חדש או רכב משומש, להגיע לאולם תצוגה של מותג כלשהו, ללמוד מאיש המכירות, להתייעץ עם חברים “יודעי דבר, להשוות, להתנסות בנהיגת מבחן ואז אולי להגיע להחלטה. אז “פתאום” הלקוחות התרגלו לקנות באינטרנט, להשוות, להחליף דעות עם אחרים, להשפיע ולהיות מושפעים תוך גלישה באינטרנט,

יחס הביקורים באולמות התצוגה ירד מכמעט 5 ביקורים בממוצע לפני רכישה, לפחות משניים. איש המכירות אינו היועץ ובעל הידע כבר זמן מה, אלא הפך למבצע העסקה, עימו לכל היותר מנהלים מו”מ כשבאים לסגור, יכולת ההשפעה שלו אינה קיימת עוד.

בצד הרגלי הצריכה, חל שינוי גם בטעמי הלקוחות, שמעדיפים תחבורה ציבורית ושיתופית. זו מגמה שרק הולכת לגדול, ולקוחות מסוגים שונים אינם רואים יותר ברכב כרכוש שהם חפצים בו.

ענפי הפצת הרכב, היבואנים, בעלי המוסכים, חברות הליסינג, הטרייד אין, משחקים עדיין את המשחק של המאה הקודמת. אמנם ראינו לאחרונה מספר הכרזות על טרנספורמציה דיגיטלית שביצעו חברות כאלו ואחרות, אבל מה המשמעות האמיתית של הכרזות אלו?

הפרויקטים שראינו מתבצעים, הם מהלכים שיווקיים בעיקרם הנתמכים בטכנולוגיה: יכולת לבצע הזמנה ולשלם מקדמה באינטרנט, יכולת לבקש תור לטיפול באתר, אפליקציות שרות ושיווק כאלו ואחרות. טרנספורמציה דיגיטלית אמיתית אינה מתבצעת, אם כי בהחלט יתכן שפרויקטים כאלו מתבצעים בתעשייה ועדיין אינם נראים.

במקביל אנחנו רואים המשך תאוצת פיתוח של הרכבת הקלה, רכבת ישראל, נתיבי ישראל ובמקביל חברות כמו gett ממשיכים בפיתוח מואץ שישפיע בעתיד על פתרונות התחבורה של כולנו.

2018 מראה שינוי מגמה בשוק, יותר יבוא מקביל, ירידה בהזמנות רכב חדש וכאמור פתרונות חלופיים. לאורך 2018 סייענו ללקוחותינו בפיתוח תכניותיהם בתחומים השונים:

טרנספורמציה דיגיטלית אמיתית, המאפשרת שליטה בתהליך המכירה ובתהליך הלוגיסטי התומך בה

תהליכי מרכוז של פעילויות תפעוליות, המאפשרים תמיכה חזקה יותר בתהליך התפעולי והלוגיסטי

תהליכי התייעלות ושיפור ביצועים ברשתות המכירה והשרות

תהליכי התייעלות מסוגים שונים שמטרתם פינוי משאבים ודיגיטציה

הערכתנו כי ב-2019 המגמה תמשך, ירידה במכירת רכבים חדשים תהיה עובדה קיימת ותהליך זה יאיץ את ההתייעלות בענף יבוא הרכב.